کش‌وقوس ادامه‌دار در استیضاح ترامپ

11:56 - 1400/01/21
درحالی دیروز خبر رسیده بود که نانسی پلوسی، رئیس اکثریت مجلس نمایندگان کنگره امریکا  استیضاح به صورت عمومی دونال ترامپ را تعلیق کرده که میچ مک کانل، رئیس اکثریت مجلس سنای امریکا گفته که جمهوری‌خواهان آماده برای استیضاح باشند.

خبرگزاری اسپوتنیک: رئیس اکثریت مجلس سنای آمریکا چهارشنبه از سناتور‌های جمهوری خواه خواست برای استیضاح احتمالی ترامپ آماده باشند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا و تیمش روز چهاشنبه فراکسیون جمهوری خواهان را برای رای گیری احتمالی در خصوص استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های آینده آماده کردند.

مک کانل در نشست هفتگی جمهوری خواهان با نشان دادن اسلاید و مطرح کردن سوال، اعضای حزب جمهوری خواه را آموزش داد.

در پی این نشست هفتگی، مک کانل به خبرنگاران گفت" تصمیم داریم مسئولیت خود را بر اساس قانون اساسی انجام دهیم. "

این گزارش در پی تشدید تحقیقات درباره استیضاح ترامپ در هفته‌های اخیر، منتشر شد؛ البته همچنان دموکرات‌های برجسته درباره تعیین زمان برای نتیجه گیری درباره این تحقیقات تردید دارند.

هرچند نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از اعلام رای گیری درباره این تحقیقات خودداری کرد، اما اکثر دموکرات‌ها تمایل دارند تا پایان امسال این کار را به نتیجه برسانند.

اگر مجلس نمایندگان هرگونه بندی را درباره استیضاح تا پایان امسال تصویب کند، سنا ژانویه آینده را برای بررسی این موضوع فرصت خواهد داشت. بسیاری از قانونگذاران خاطر نشان کرده اند، تمایل دارند روند استیضاح را پیش از آغاز رای گیری درباره روند اولیه انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسانند که سوم فوریه در آیوا آغاز می‌شود.

مک کانل گفت: اگر مجلس نمایندگان ماده‌ای را درباره اسیتضاح تصویب کند، سنا آن را بررسی خواهد کرد. براساس قوانین جان رابرتز رئیس دیوان عالی آمریکا ریاست این روند را برعهده خواهد داشت که هر روز و شش روز هفته بجز یکشنبه‌ها در حدود ۱۲:۳۰ بعد از ظهر ادامه خواهد داشت. یک مقام ارشد حاضر در نشست هفتگی جمهوری خواهان گفت: مک کانل به انجمن گفت: روند بررسی استیضاح می‌تواند شش تا هشت هفته طول بکشد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان، بررسی را درباره استیضاح در ۲۴ سپتامبر و برای تحقیق درباره این موضوع که آیا ترامپ سعی کرده است اوکراین را برای تحقیقات درباره جو بایدن رقیب سیاسی اش تحت فشار قرار دهد یا نه، آغاز کرد.

قانونگذاران این تحقیقات را پس از این که یک افشاگر شکایت کرد ترامپ تهدید کرده است کمک نظامی آمریکا را به اوکراین متوقف خواهد کرد اگر کیف درباه جوبایدن و پسرش هانتر تحقیق نکند. دولت ترامپ گفته است با تحقیقات درباره استیضاح همکاری نمی‌کند، زیرا مجلس نمایندگان برای گرفتن مجوز درباره این تحقیقات رای گیری رسمی نکرده است.

ترامپ هرگونه اقدام غیرقانونی را رد و تحقیقات درباره استیضاح را به عنوان جنجال سیاسی با هدف تغییر در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ محکوم کرده است.