دیده‌بان بورس دوشنبه(17 تیر)

11:32 - 1400/01/21
بورس تهران در حالی معاملات امروز را پی می‌گیرد که بازار جهانی بازگشایی نسبتا آرامی را از خود به نمایش گذاشت. پس از بیم و امیدهای نهفته در اخبار سیاسی در دو سه روز اخیر و ثبات موقت بازار جهانی، به نظر می‌رسد گزارش‌های ارسالی شرکت‌های بورسی از عملکرد میان‌دوره‌ای خود بخش اصلی توجه سهامداران را به خود جلب کنند و نبض معاملات را موقتا در دست بگیرند. در واقع، انتظار می‌رود تا آشکار شدن نشانه‌های قطعی‌تر در محیط کلان اقتصادی، هر گونه سیگنال از عملکرد سه‌ماهه یا سود سالانه در تعیین مسیر سهام نقش اصلی را بازی کند.
دیده‌بان بورس دوشنبه(17 تیر)

دنیای بورس: برآیند معاملات روز گذشته حاکی از افزایش امیدواری در بین معامله‌گران توام با اتخاذ رویکردی احتیاطی بود. از یک طرف، انتشار سیگنال‌های بنیادی از عملکرد شرکت‌ها-مشخصا در دو گروه پالایشی و دارویی- زمینه را برای بهبود تقاضا در بازار فراهم کرد و از طرف دیگر، اعلام موضع ایران در قبال طرف‌های اروپایی و نهایتا تداوم روند کاهش تعهدات برجامی سبب شد تا لااقل فشار روانی ناشی از این موضوع تا حدودی کاسته شود.

اثر مستقیم این دو عامل را می‌توان در حضور دوباره سرمایه‌گذاران حقیقی در سمت خرید و جبران بخشی از افت شاخص کل مشاهده کرد. واقعیت این است که سهامداران خرد تا روز گذشته، به مدت 8 روز متوالی غالبا در نقش فروشنده سهم ظاهر می‌شدند و میل چندانی برای حضور موثر در خرید از خود نشان نمی‌دادند. مشارکت کمرنگ این گروه از بازیگران بازار در این مقطع را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله شناسایی سود و انتظار برای دریافت نشانه‌های مطمئن‌تر برای صعود سهام همچون گزارش‌های سه‌ماهه و یا امید به ایجاد روزنه در محیط مبهم سیاسی نسبت داد. اما، تقویت تقاضای سرمایه‌گذاران طی روز گذشته نوید این را می‌داد که امیدهای بنیادی همچنان در زیر پوست بازار حس می‌شود و عملا چشم به نشانه‌های مثبت دارد.

از سوی دیگر، می‌شد سیمای محتاط بازار را در افت نسبی ارزش معاملات خرد مشاهده کرد. هر چند تنزل جریان نقدینگی به کمترین مقدار طی بیش از یک ماه گذشته را باید نشانه‌ای از جوّ احتیاطی بازار قلمداد کرد، اما در عین حال، رشد همزمان قیمت‌ها را می‌توان پاسخی به دریافت سیگنال‌های بنیادی دانست. در این چشم‌انداز به نظر می‌رسد بار دیگر تقویت جریان اطلاعات از محل انتشار فزاینده صورت‌های مالی سه‌ماهه منتهی به خرداد بتواند محک مناسبی برای حرکت بورس به سمت ارزش ذاتی خود باشد.

موعد غافلگیری سهامداران و غربالگری سبد

چنان که می‌دانیم بخش عمده رشد بورس تهران طی فصل بهار ناشی از جهش نرخ‌های فروش صورت گرفته است. از این رو، طبیعی است که بازار در انتظار کارنامه‌های این دوره پرتحولی باشد که از اواخر هفته گذشته در حال انتشار است. این جریان اطلاعاتی علاوه بر اینکه قدرت غافلگیرکنندگی بالایی دارد می‌تواند در نقش غربال عمل کند و زمینه برای تفکیک سهام بنیادی و ارزنده از سهم غیربنیادی فراهم آورد.

بازتاب این اتفاق را طی روز گذشته می‌توان در واکنش سهامداران جهش سود در گزارش سه ماهه «دفارا» یا از طرف دیگر، به اختلاف آشکار سود حسابرسی شده «شپنا» در مقایسه با سود حسابرسی نشده مشاهده کرد. از این منظر، گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه-و در مواردی صورت‌های مالی سالانه که هنوز در حال رونمایی است- در مقایسه با روند نسبتا آرام بازار جهانی و یا دورنمای کوتاه‌مدت فضای سیاسی نقش اثرگذاری در معاملات امروز ایفا کند.

برای مثال، می‌توان به آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال اشاره کرد که از سوی شرکت پتروشیمی فجر ارسال شده است. یکی از نکات جالب توجه این گزارش، کاهش محسوس سودآوری این شرکت در مقیاس سالانه است. واقعیت این است که امواج تورمی ماه‌های اخیر، انتظار از سودآوری شرکت‌ها را به نحو فزاینده‌ای بالا برده و خود را در رشد شتابان قیمت‌ها طی این دوره منعکس کرده است و بنابراین، هر گونه انحراف از این روند مورد انتظار می‌تواند قیمت سهام مرتبط را دستخوش تغییر کند.ناگفته پیداست که اهمیت این موضوع برای سهامی با قدرت نقدشوندگی پایین‌تر، یعنی سهم‌های اصطلاحا کوچک‌تر، به مراتب بیشتر است و می‌تواند ریسک بیشتری برای سهامداران در بر داشته باشد.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان:  همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت دریک نشست خبری از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر دادو اعلام کرد: «امروز رسما از مرز 3.67 درصد اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم و میزان غلظت براساس نیاز ما خواهد بود.» همزمان عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه دراین نشست خبری مشترک با اشاره به پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا بابیان اینکه چون خواسته‌های ما محقق نشده گام دوم را برمی‌داریم، گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم‌پایبندی می‌کنیم.

ساعاتی قبل از موعد ۱۶ تیر و ضرب‌الاجل ایران برای کلید زدن گام دوم کاهش تعهدات برجامی، روسای‌جمهور ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

رویدادهای داخلی هم حکایت از این دارد که آمارهای به‌روزشده بانک مرکزی حاکی از این است که رشد نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، با یک درصد افزایش به 23.1 درصد رسیده است. رصد بخش دارایی‌های ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد بدهی‌های دولت به این بانک، نقش اصلی را در تحریک نقدینگی بازی کرده است.

آیین آغاز به‌کار معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی زیره‌سبز در بورس‌کالای ایران روز گذشته برگزار شد و به‌صورت رسمی شاهد آغاز این معاملات بودیم؛ اگرچه گواهی سپرده کالایی زیره‌سبز به‌عنوان زیرساخت اصلی برای معاملات آتی این کالا مدتی بود که به‌صورت عملیاتی وارد فاز معاملات شده بود. همچنین در دیدار  مدیران صندوق ضمانت صادرات با بورس کالا و بورس انرژی، موضوع همکاری‌ها در حوزه تامین مالی تشریح شد.

ب) صنایع: قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا براساس نرخ دلار 11335.7 تومانی اعلام شد. براساس این گزارش، هفته پیش قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا بر اساس دلار 11089.9 تومانی اعلام شده بود. همچنین بررسی تازه‌ترین عملکرد صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این صندوق در مجموع ۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار نسبت به عقد قرارداد عاملیت ارزی با ۱۵ بانک اقدام کرده است. همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط سال ١٣٩٨ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

ج) شرکت‌ها: هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از رونمایی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ محصول جدید این خودروساز با داخلی‌سازی بیش از ۶۰ درصد از هفته آینده خبر داد.