قیمت پایه پتروشیمی‌ها (12 اسفند)

11:03 - 1400/01/21
قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بر اساس نرخ دلار ۸۷۳۵ تومانی اعلام شد.

دنیای بورس: قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی که از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا اعلام می‌شود براساس نرخ دلار ۸۷۳۵ تومانی اعلام شد. قیمت‌ها در هفته نخست اسفندماه (5 اسفندماه) اعلام نشده بود. 

«پتروتحلیل» در گزارشی تاکید کرده منابع خبری از تغییر قیمت دلار محاسباتی در تعیین نرخ‌های پایه محصول‌های پتروشیمی خبر می‌دهند، پیش‌تر قیمت فروش دلار در سامانه نیما برای تعیین قیمت‌های پایه محصول‌های پتروشیمی ملاک قرار می‌گرفت، از هفته آینده احتمالا میانگین قیمت خرید و فروش دلار در سامانه نیما برای تعیین قیمت‌های محصول‌های پتروشیمی ملاک قرار می‌گیرد.

این در حالی است که با توجه به واکنش رئیس بانک مرکزی به سامانه نیما در روزهای گذشته و اینکه قیمت دلار در سامانه نیما سقف ندارد، به نظر می‌رسد در سال آینده تغییر قیمت دلار سامانه نیما به سنا برای تعیین قیمت‌های پایه محصول‌های پتروشیمی دور از انتظار نباشد. در همین حال البته شركت ملي صنايع پتروشيمي اعلام كرد؛ قيمت‌هاي محصول‌های پتروشيمي مانند هفته‌هاي گذشته براساس ميانگين هفتگي نرخ خريد يا فروش دلار در سامانه نيما (هركدام ارزان تر باشد) تعيين می‌شود. 

این در حالی است که مبنای جلسه در جلسه سیزدهم کمیته تخصصی پتروشیمی ستاد تنظیم بازار که روز شنبه ۴ اسفند ۹۷ برگزار شد، در خصوص نرخ مبنای محاسبه خوراک، محصول‌ها و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در سامانه نیما بود که به صورت رسمی، معادل متوسط قیمت هفتگی خرید/فروش نیمایی اعلامی در سامانه سنا (هر نرخی که پایین‌تر بود) مبنای محاسبه قرار گیرد. تولیدکنندگان و تحلیلگران، از فرمول‌های قیمت‌گذاری دفتر توسعه صنایع تکمیلی دچار سرگردانی شده بودند چرا که مشخص نبود کدام نرخ از قیمت‌های دلار نیمایی مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد. اکنون به صورت رسمی تصمیم‌گیری شده است که هر یکشنبه که دفتر توسعه صنایع تکمیلی اقدام به قیمت‌گذاری محصول‌های پتروشیمی برای عرضه در بورس کالا می‌کند، موظف است پایین ترین نرخ فروش یا خرید میانگین هفتگی نرخ نیمایی را مبنا قرار دهد.

قیمت پایه پتروشیمی‌ها (12 اسفندماه)

قیمت پایه پتروشیمی‌ها (28 بهمن‌ماه)

قیمت پایه پتروشیمی‌ها (12 اسفند)3