بازیگران بورس (3 بهمن)

عملکرد بازیگران سهام در نخستین هفته بهمن‌ماه

10:39 - 1400/01/21
نخستین هفته کاری بهمن‌ماه در حالی با ثبت زیان 1.6درصدی در کارنامه بازار سهام به پایان رسید که در این هفته بازیگران عمده و خرد ، خریدهای تقریبا یکسانی داشتند؛ به‌طوری‌که 3روز معاملاتی با خالص خرید مثبت حقیقی و 2روز دیگر نیز با تغییر مالکیت به سمت پرتفوی سهامداران عمده همراه شد. به این ترتیب در نهایت بیش از 3میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
عملکرد بازیگران سهام در نخستین هفته بهمن‌ماه

دنیای بورس: بررسی جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در طول هفته نشان از آن دارد که معاملات نخستین روز کاری با خالص خرید 23میلیارد تومانی حقیقی‌ها آغاز شد. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه با انتقال 30میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده دنبال شد. اما این مسیر تداوم چندانی نداشت و در روز دوشنبه خریدهای پرحجم سهامداران عمده سبب شد تغییرمالکیت به زمین بزرگان منتقل شود. به این ترتیب بیش از 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. این در حالی است که در معاملات روز سه‌شنبه مجدد سهامداران خرد ، خالص خرید مثبتی را ثبت کردند. این روند که با انتقال 28میلیارد تومانی به سبد سهامداران حقیقی دنبال شد، جای خود را در معاملات آخرین روز به خریدهای پرحجم حقوقی‌ها داد. بر این اساس در جریان معاملات روز چهارشنبه، حدود 2میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی حقوقی‌ها افزوده شد.

نگاهی به معاملات روز چهارشنبه

همانطور که عنوان شد در معاملات امروز، حقوقی ها توانستند تغییر مالکیت 2میلیارد تومانی را به نفع خود ثبت کنند. در این روز بخش عمده‌ای از خریدهای سهامداران حقوقی به سهام بانکی و پالایشی اختصاص داشت. این در حالی است که سهامداران خرد، خریدهای سنگینی در نماد گرجی داشتند. این استقبال سبب شد تا 2سهامدار عمده به عرضه سهم بپردازند؛ فروش 2میلیون سهم توسط شركت پاكنام توليدگستر و 6میلیون سهم توسط شركت پاكنام از جمله عرضه‌های مزبور بود.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد در بازار امروز توجه زیادی به خرید سهام بانکی‌ها شد. در این میان بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد بانک ملت بود که با انتقال 4.5میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقوقی «وبملت» همراه شد.  بانک صادرات نیز دیگر نمادی بود که با استقبال سهامداران عمده روبرو شد؛ به‌طوری‌که 100هزار سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد.

در همین راستا سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن به‌همراه سرمايه‌گذاري سمند به عنوان دو حقوقی فعال در بانک خاورمیانه، به خرید سهام مزبور پرداخت و در مجموع یک میلیون و 500هزار سهم را خریداری کرد.

ب)‌ گروه فلزات اساسی:‌ در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خوزستان تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده را شاهد بود. بر این اساس  بود؛ سرمايه‌گذاري سامان مجد امروز نیز حدود 300هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد.

اما در مقابل فروسيليس‌ ايران‌ با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به این ترتیب  3 میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به فروش رفت. این سهامدار عمده در تمامی روزهای این هفته به عرضه سهام «فروس» پرداخته بود.

ج) شرکت‌های خودوریی: در میان نمادهای خودرویی نیز قطعات اتومبیل ایران با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس امروز نیز سرمايه‌گذاري سمند ، حدود 3میلیون سهم دیگر را خریداری کرد. در مقابل فنرسازی زر با عرضه 2.5میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی سایپا مواجه شد.

تغییر مالکیت‌ها در نماد «لوتوس»

در همین راستا امروز شاهد عرضه اولیه سهام تامین سرمایه لوتوس پارسیان در بورس تهران بودیم. این عرضه که معادل 10درصد سهام «لوتوس» و به عبارتی 500میلیون سهم بود، از سوی 4سهامدار عمده انجام شد. در این میان بانک پارسیان ، بیش از 280میلیون سهم مزبور را عرضه کرد.

سرمايه‌گذاري تدبیر، شركت مخابرات ايران و گروه سرما‌یه‌گذاري سايپا نیز هر کدام در حدود 75میلیون سهم «لوتوس» را واگذار کردند. به این ترتیب 98درصد از خریدهای صورت گرفته در نماد «لوتوس» از سوی سهامداران خرد بود.