بازیگران بورس (26 آذر)

حمایت‌ حقوقی‌های بازار از خرید « وتجارت »

10:13 - 1400/01/21
بازیگران عمده معاملات روز دوشنبه را نیز با در اختیار گرفتند. بر این اساس امروز بیش از 38میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
حمایت‌ حقوقی‌های بازار از خرید « وتجارت »

دنیای بورس: بررسی جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین حمایت صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد بانک تجارت بوده است؛ به‌طوری‌که 6.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وتجارت» جابه‌جا شد. همچنین در این روز حقوقی‌ها به خرید سهام فولاد مبارکه نیز تمایل نشان داده که این امر با خالص خرید 5.9میلیارد تومانی این گروه همراه شد.

در مقابل بازیگران خرد بازار خریدهای پرحجمی در نماد ملی مس ایران داشتند که این روند با انتقال بیش از 3میلیارد تومان دارایی به پرتفوی سهامداران حقیقی این نماد ادامه یافت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانکی داشتند. بر این اساس صنعت بانکداری با ثبت خالص خریدی بیش از 9میلیارد تومان، بیشترین جابجایی را در میان دیگر صنایع بورسی از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد. در این میان 6.5میلیارد تومان به خالص خرید حقوقی‌ها در سهام بانک تجارت تعلق داشت. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ايرانیان به عنوان حقوقی فعال در این بانک، خریدهای سنگینی داشت. به‌طوری‌که 74میلیون سهم «وتجارت» را جمع‌آوری کرد.

بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بود که شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار حقوقی بود. در این روز بیش از 5میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت و2میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمايه‌گذاری بادرآمدثابت كوثريكم خریداری شد.

در همین راستا شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک خاورمیانه، حدود 2میلیون سهم این بانک را به پرتفوی خود افزود. در این میان بانک صادرات نیز خرید 100هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات را تجربه کرد.

در نماد بانک سینا نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بودیم؛ یک میلیون سهم صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی بانک سينا و شركت مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن نیز 200هزار سهم «وسینا» را خریدای کرد.

ب) گوه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته از سوی معامله‌گران در گروه فلزی نیز نشان از آن دارد که فولاد مبارکه با خریدهای پرحجمی از سوی حقوقی‌ها روبرو شد. در این راستا 7میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.

در دیگر نماد فلزی یعنی فولاد خوزستان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود. بر این اساس صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان حقوقی فعال در «فخوز» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز  حدود 3میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

نورد آلومينيوم‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که حدود 800هزار سهم «فنوال» توسط شركت مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوين خریداری شد.

ج) شرکت‌های معدنی: معدنی‌ها نیز در این روز شاهد جابه‌جایی بیش از 6 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.  در این میان چادرملو با خرید بیش از 3میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر روبرو شد. این صندوق در معاملات امروز به خرید سهام گل‌گهر نیز اقدام کرد و 1.6میلیون سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.

اما روند خریدها در نماد توسعه معادن و فلزات به مراتب سنگین‌تر بود. به طوری‌که حدود 10میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد.

د) شرکت‌های پالایشی: رصد جابجایی‌ها در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که  پالایش نفت بندرعباس از تداوم حمایت و خرید توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر برخوردار شد. به‌طوری‌که این صندوق بیش از 2میلیون سهم «شبندر» را در بازار امروز جمع‌آوری کرد.

در این گروه نفت بهران نیز شاهد خرید 50هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری توسعه ملی بود.

ه) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان، تدام خرید از سوی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد را تجربه کرد. به‌طوری‌که این حقوقی 400هزار سهم «پترول» را در بازار امروز جمع‌آوری کرد.

در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين نیز خرید بیش از 7میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری صباتامين صورت گرفت.

ی) شرکت‌های خودرویی: گروه خودرویی نیز از جمله صنایع مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود. به‌طوری‌که بیش از 3میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروخ جابجا شد. در این میان تقاضای بالا در سهام سایپا سبب شد تا سهامدار عمده شرکت اقدام به عرضه سهم کند. به‌طوری‌که 10میلیون سهم «خساپا» توسط شركت سرمايه‌گذاری صباتامين به فروش رفت. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران‌خودرو نیز 300هزار سهم را واگذار کرد.

روندی مشابه در نماد الكتریک‌ خودرو شرق‌ با عرضه 1.5میلیون سهم تسط  گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران دنبال شد. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز 1.5میلیون سهم «ختوقا» را عرضه کرده بود.