بازیگران بورس (21 آذر)

پایان هفته در دست حقوقی‌های بازار

10:09 - 1400/01/21
روز پایانی کاری بازار سهام در هفته سپری شده با استراتژی ادامه‌دار حقوقی‌های بازار و حمایت‌هایش از بازار سهام دنبال شد. در این میان تمرکز سهامداران عمده بیش‌تر روی تک سهم‌ها و شرکت‌های بزرگ بورسی دنبال می‌شد.
پایان هفته در دست حقوقی‌های بازار

دنیای بورس: آخرین روز کاری هفته در حالی با تداوم خریدهای پرحجم و بعضا حمایت‌های حقوقی‌ها پایان یافت که به این ترتیب خالص خرید سهامداران عمده در این هفته به حدود 75میلیارد تومان رسید. در این میان 26میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید حقوقی‌ها در جریان معاملات روز چهارشنبه تعلق داشت.

بررسی روند خرید و فروش‌های انجام شده در معاملات امروز نشان از آن دارد که بازیگران عمده بازار توجهی زیادی به جمع‌آوری دو نماد پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه داشتند. بر این اساس در هر کدام از دو نماد مزبور حدود 6.3میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

در مقابل سهامداران خرد به خریدهای خود در نماد توسعه‌ صنايع‌ بهشهرادامه دادند و امروز نیز بیش از 5میلیارد تومان نقدینگی را از سمت این نماد به پرتفوی خود افزودند. در این میان 10میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی و 3میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت سرمايه‌گذاری گروه صنايع بهشهرايران به فروش رفت.

روند هفتگی معاملات

رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در جریان معاملات این هفته نشان از آن دارد که تنها در معاملات روز شنبه، سهامداران خرد توانستند نبض جابه‌جایی‌ها را در اختیار خود داشته باشند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در جریان معاملات روز شنبه به حدود 27میلیارد تومان رسید.

این روند از معاملات روز یکشنبه به سمت زمین بازی حقوقی‌ها تغییر جهت داد و در همین مسیر باقی ماند. به‌طوری‌که انتقال 12میلیارد تومان نقدینگی در جریان معاملات روز یکشنبه، 47.5میلیارد تومان در جریان معاملات روز دوشنبه و بیش از 15میلیارد تومان در معاملات روز سه‌شنبه صورت گرفت.

این روند در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز با تغییر مالکیت بیش از 26میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی به پایان رسید. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در مجموع این هفته به حدود 75میلیارد تومان رسید.

دادوستدهای روز چهارشنبه

الف) شرکت‌های پالایشی: بخش قابل‌توجهی از  خریدهای صورت گرفته توسط سهامداران عمده در جریان معاملات روز چهارشنبه در گروه پالایشی بود. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود یک میلیارد تومان رسید. بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام «شپنا» تعلق داشت که با خالص خرید 6.3میلیارد تومانی دنبال شد. در این راستا 600هزار سهم مزبور از سوی  گروه مالی ملت عرضه شد.

در همین راستا پالایش نفت تهران نیز تغییر مالکیت 1.7میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. 2.5میلیون سهم «شتران» توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.

در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. به‌طوری‌که بانک رفاه كارگران بهمراه صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر در مجموع حدود 6میلیون سهم را خریداری کردند.

ب) گروه فلزات اساسی: در نمادهای فلزی نیز شاهد خریدهای پرحجم از سوی سهامداران عمده بودیم. بر این اساس بیش از 11میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی این صنعت جابجا شد. در این میان بیش از نیمی از خریدهای صورت گرفته به جمع‌آوری سهام «فولاد» تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به 6.3میلیارد تومان رسید. در این راستا 10میلیون سهم «فولاد» را صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری کرد.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در میان نمادهای معدنی نیز نشان از تمایل حقوقی‌ها به خرید سهام مزبور دارد. بر این اساس بیش از 6میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این صنعت جابه‌جا شد. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام گل‌گهر و معادن و فلزات قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید 2.8میلیارد تومانی در نماد «کگل» و 1.8میلیارد تومانی در «ومعادن» شکل گرفت. در نماد «کگل» بیش از 4میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد. روندی مشابه در نماد چادرملو با خرید 4.5میلیون سهم توسط صندوق مزبور دنبال شد.