تحولات بازار اوراق قرضه زیر ذره‌بین معامله‌گران

عوامل تاثیرگذار بر فلزات‌پایه، ارز و طلا در روز جمعه

09:21 - 1400/01/21
امروز رویدادهای بسیار مهمی پیش روی بازارهای ارز و کالایی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گزارش‌های بازار کار آمریکا و کانادا و همچنین تغییرات نرخ بهره هند اشاره کرد. در این میان پس از صعود بازده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا به سقف 7ساله، تحولات بازار اوراق قرضه به شدت از سوی فعالان اقتصادی در روز جمعه رصد خواهد شد.
عوامل تاثیرگذار بر فلزات‌پایه، ارز و طلا در روز جمعه

گزارش‌های بازار کار آمریکا:

به صورت سنتی گزارش‌های بازار کار آمریکا از سوی معامله‌گران ارز به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار شناخته می‌شود. در شرایط کنونی این گزارش‌ها از اهمیت بیش از پیشی برخوردارند چرا که نتیجه آن‌ها بر تصمیمات آتی بانک مرکزی آمریکا در زمینه سرعت افزایش نرخ بهره بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل علاوه بر فعالان بازار ارز، معامله‌گران دیگر بازارها نیز به دقت پیگیر نتیجه این گزارش‌ها هستتند.

گزارش‌های بازار کار شامل گزارش مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی، نرخ مشارکت نیروی کار، نرخ بیکاری و مشاغل ایجاد شده در بخش تولیدی قرار است ساعت 16:00 به وقت تهران به اطلاع فعالان اقتصادی برسند.

بازده اسناد خزانه:

در دو روز اخیر بازده اسناد خزانه آمریکا روندی صعودی را در پیش گرفته  به گونه‌ای که بازده اسناد  10 ساله با عبور از مرز 3/232  درصد، به بالاترین میزان از ماه می سال 2011 تاکنون رسیده است. افزایش نرخ بازده اسناد خزانه آمریکا، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی در دیگر اقتصادهای بزرگ را نیز از روز گذشته تحریک کرده و در عین حال تبدیل به عامل حمایت کننده‌ای از دلار آمریکا تبدیل شده است. برخی از تحلیلگران تداوم افزایش نرخ بازده اسناد خزانه را عامل ایجاد فشار بر بازار سهام به ویژه سهم هایی با نسبت قیمت به درآمد بالا می دانند. به این ترتیب فعالان اقتصادی در معاملات امروز روند حاکم بر بازار اوراق قرضه را به دقت زیر نظر خواهند داشت.

گزارش‌های بازار کار کانادا و تصمیات بانک مرکزی هند:

ساعت 16:00 به وقت تهران گزارش‌های بازار کار کانادا منتشرمی شود. نتیجه این گزارش‌ها برای فعالان بازار ارز بسیار حائز اهمیت است. در شرایطی که قیمت نفت با قدرت به روند صعودی خود ادامه می دهد و همین امر از دلار کانادا حمایت می‌کند، نتایج بهتر از انتظار گزارش‌های بازار کار می تواند تبدیل به عامل حمایت‌کننده دیگری از دلار این کشور در برابر دلار آمریکا شود.

در عین حال امروز قرار است بانک مرکزی هند تصمیم خود را در زمینه افزایش نرخ بهره این کشور اعلام کند. پس از تضعیف روپیه در روزهای اخیر، تصمیم بانک مرکزی برای معامله‌گران از اهمیت از مضاعفی نسبت به گذشته برخوردار شده است. در عین حال با توجه به نقش پررنگ هند در میان اقتصادهای نوظهور جهان، تغییرات نرخ بهره این کشور از سوی فعالان اقتصادی با دقت رصد خواهد شد . همچنین با در نظر گرفتن این حقیقت که هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان شناخته می ‌شود، تغییرات نرخ بهره این کشور زیر ذره‌بین  فعالان بازار فلزات قیمتی قرار دارد.