چرا بسیاری از فلزات در هفته اخیر ارزان شدند؟

«روی» بازنده اصلی بازار لندن

16:43 - 1400/01/18
این هفته به غیر از آلومینیوم، دیگر محصولات معاملاتی در بازار لندن با کاهش قیمت مواجه شدند و در این میان روی شدیدترین افت قیمت را به نام خود به ثبت رساند.
«روی» بازنده اصلی بازار لندن

شاخص دلار روندی نزولی را تا اوسط هفته تجربه کرد اما رفته رفته با نزدیک شدن به پایان هفته این نماگر تغییر مسیر داد و تمام افت روزهای پیشین را خنثی کرد. بدین ترتیب روزهای پنج‌شنبه و جمعه معاملات فلزات از این ناحیه زیر فشار شدیدی قرار گرفت.

جنگ تجاری آمریکا  و چین این هفته باز هم بر بازار فلزات تاثیر منفی گذاشت. روز پنج شنبه خبر رسید که دولت ترامپ قصد دارد به زودی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه وارداتی وضع کند. چینی‌ها نیز به این خبر واکنش نشان داده و اعلام کردند در صورت صحت این ادعا، اقدامات تلافی جویانه‌ای را در دستور کار قرار خواهند داد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات، می توان به انتشار برخی گزارش‌ها از اقتصاد چین اشاره کرد. اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه آگوست به 51/3 واحد رسیده و همچنین شاخص مدیران خرید غیر تولیدی نیز در سطح 54/2 واحد قرار گرفته است. ارقام اعلام شده فراتر از پیش بینی ها بود و همین امر چشم انداز روند رشد اقتصادی چین را بهبود بخشید و منجر به افزایش مقطعی تقاضا برای فلزات شد

در هفته‌ای که گذشت آلومینیوم تنها محصولی بود که توانست با افزایش قیمت به کار خود پایان دهد. تداوم اعتصاب کارگری در سایت تولید آلومینای شرکت Alcoa در غرب استرالیا در تحریک قیمت آلومینیوم نقش شایانی داشت.

این هفته روند نزولی ذخایر آلومینیوم و روی در بازار فلزات لندن تداوم یافت اما موجودی انبار مس و سرب تغییر قابل ذکری را تجربه نکرد.

«روی» بازنده اصلی بازار لندن4

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

«روی» بازنده اصلی بازار لندن18