بازیگران بورس (29 مرداد)

سهامداران خرد طرفدار دوگانه سهام فلزی – معدنی

15:55 - 1400/01/18
روند تغییر مالکیت های صورت گرفته در بازار روز دوشنبه نشان از فعالیت قابل‌توجه سهامداران حقیقی در سمت خرید دارد؛ به‌طوری‌که در این روز خالص خرید معامله‌گران خرد بازار به بیش از 114میلیارد تومان رسید.
سهامداران خرد طرفدار دوگانه سهام فلزی – معدنی

دنیای بورس: در این روز بیشترین حجم جابجایی‌های صورت گرفته به نمادهای فلزی و معدنی تعلق داشت. به‌طور‌ی‌که در صدر این خریدها تمایل برای جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه بود که با خالص خرید 35میلیارد تومانی حقیقی‌ها روبرو شد. در این میان گروه مدیریت سرمايه گذاری اميد به عنوان سهامدار عمده در «فولاد» اقدام به عرضه 20میلیون سهم کرد.

 در ادامه این روند خریدهای پرحجم در نماد ملی مس ایران قرار داشت. بر این اساس بیش از 23میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» منتقل شد. فولاد خوزستان نیز با انتقال تغییر مالکیت 7.5 میلیارد تومانی به پرتفوی سهامداران حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.

در این گروه آلومراد نیز با فروش بیش از 20هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد. روندی مشابه در نماد ملی سرب و روی ایران با عرضه 190 هزار سهم توسط سهامدار حقیقی ادامه یافت.

به این ترتیب با خریدهای صورت گرفته ، گروه فلزی بیشترین ارزش تغییر مالکیت را در میان 37صنعت دیگر به‌ خود اختصاص داد. به‌طوری‌که در مجموع بیش از 66میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر سبد سهامداران حقوقی به حقیقی این صنعت جابجا شد.

الف) شرکت‌های معدنی: در ادامه این روند حقیقی ها به خرید سهام گروه معدنی توجه نشان دادند. به طوریکه خالص خرید 20میلیارد و 500میلیون تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی این صنعت به ثبت رسید. در راس این گروه نیز تمایل به خرید سهام گل‌گهر قرار داشت. بر این اساس 16.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کگل» جابجا شد. این روند در نماد چادرملونیز با خالص خرید بیش از 7میلیارد تومانی حقیقی ها ادامه یافت.

در این گروه باما نیز شاهد خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده بود. در حالی 750هزار سهم این شرکت توسط  گروه صنعتی ومعدنی امير که سهامدار 45.81درصدی «کاما» است، عرضه شد که 2میلیون سهم مزبور را دیگر سهامدار حقوقی یعنی شركت ايجاد ابنيه وعمران تابران خریداری کرد.

ب) محصول‌های پالایشی: گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار روز دوشنبه بود که با خالص خرید 13میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در این میان دو نماد پالایش نفت تبریز و اصفهان، بیشترین حجم خریدها را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از 4میلیارد تومانی در هر کدام از این دو نماد و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

در این راستا نماد «شبریز» شاهد تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده بود. به طوریکه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به فروش سهام «شبریز» ادامه داد و روز دوشنبه نیز بیش از 5میلیون سهم را واگذار کرد. این صندوق از ابتدای هفته جاری اقدام به عرضه سهام «شبریز» کرده بود. به طوریکه در مجموع 3روز اخیر حدود 8میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد و مالکیت خود در این نماد پالایشی را به 1.42 درصد رساند.

البته در این روز سهامداران خرد به جمع‌‌آوری سهام پالایش نفت تهران نیز تمایل نشان داده و توانستند خالص خرید 2.3 میلیارد تومانی را در این نماد به سمت پرتفوی خود رقم بزنند.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: رصد تغییر مالکیت صورت گرفته در گروه پتروشیمی نیز نشان از آن دارد که معامله گران حقوقی خریدهای پرحجمی در نماد پتروشیمی پارس داشتند. به طوریکه 9میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارس» منتقل شد.

اما نماد پتروشیمی فناوران با عرضه سهم از سوی سهامدار حقوقی مواجه شد. بر این اساس یک میلیون سهم «شفن» توسط شركت سرمايه گذاری خوارزمی به فروش رفت. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پردیس با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده تکرار شد. به طوریکه بیش از یک میلیون و 250هزار سهم را شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا و حدود 800هزار سهم را بانک تجارت به فروش رساند.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نیز نشان از آن دارد که گروه اطلاعات و ارتباطات بیشترین تغییر مالکیت را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کرد که با رقمی در حدود 2میلیارد تومان همراه شد. در این میان تمامی رقم مزبور به تغییر مالکیت سهام «های‌وب» تعلق داشت. این نماد که پس از توقف چندین ماهه سرانجام روز دوشنبه بازگشایی شد، با عرضه سنگین سهامداران خرد مواجه شد. به‌ این ترتیب بازارگردان شرکت اقدام به جمع آوری بیش از 4میلیون سهم عرضه شده در این بازار کرد.

در میان دیگر تغییر مالکیت های معاملات امروز تداوم عرضه سهام «وصندوق» قرار داشت. به طوریکه بانک رفاه كارگران مطابق با روال روز یکشنبه، امروز نیز اقدام به فروش بخشی از سهام خود کرد که با واگذاری حدود 22میلیون و 500هزار سهم ادامه یافت. این حقوقی روز یکشنبه نیز 30میلیون سهم «وصندوق» را عرضه کرده بود.

افزون بر این شركت سرمايه گذاری مهرگان تامين پارس به عنوان سهامدار عمده در حفاری شمال، فروش 20 میلیون و 200هزار سهمی را رقم زد.