بازیگران بورس (یکشنبه 17تیر)

خریدهای سهامداران به کام « فولاد » و « کاوه »

10:13 - 1400/01/18
سهامداران حقوقی بیش از یک سوم از موقعیت‌های خرید را روی دو سهم  فولاد مبارکه و فولاد کاوه جنوب کیش سرمایه‌گذاری کردند. گروه فلزات اساسی در صدر گروه‌های پرطرفدار خرید بودند، این در حالی است که تمایل به گروه کانه فلزی‌ نیز به همراه گروه بانکی، پالایشی و خودرویی جزو 5 گروه برتر بازار به لحاظ میزان توجه و استقبال سرمایه‌گذاران بود.
خریدهای سهامداران به کام « فولاد » و « کاوه »

دنیای بورس: بازیگران حقوقی در حالی معاملات روز یکشنبه را با خالص خرید 15 میلیارد تومانی سپری کردند که در این میان دو نماد فولاد مبارکه و فولاد کاوه جنوب کیش در صدر این خریدها جای داشت. به طوریکه یک سوم از خالص خرید این روز به تغییر مالکیت صورت گرفته در این دو نماد تعلق داشت. در این روز «فولاد» جابه‌جایی بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را شاهد بود.

همچنین خالص خرید سهامداران عمده در نماد «کاوه» نیز در حدود 2.5 میلیارد تومان بود. البته در این روز حقوقی‌ها به خرید سهام فولاد خوزستان نیز تمایل نشان داده و خالص خرید 1.5 میلیارد تومانی را در این نماد به ثبت رساندند. خریدهای مزبور سبب شد گروه فلزی بیشترین تغییر مالکیت را در بازار یکشنبه به خود اختصاص دهند که این روند با جابجایی 5میلیارد و 800 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله گران حقوقی دنبال شد.

در ادامه تمایل به خرید سهام معدنی قرار داشت؛ به طوریکه خالص خریدی معادل 2.5 میلیارد تومان در این صنعت از سوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع آوری سهام گل گهر قرار داشت. بر این اساس خالص خرید 1.5 میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «کگل» به ثبت رسید.

گروه بانکی نیز با خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بود. در این میان بانک پارسیان شاهد تغییر مالکیتی در حدود 500 میلیون تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. این روند در بانک ملت با خالص خرید 300 میلیون تومانی حقوقی‌ها دنبال شد.

در این میان صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت اقدام به خرید 2میلیون سهم این بانکی کرد. در نماد بانک انصار نیز 300 هزار سهم توسط صندوق سرمايه‍‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار خریداری شد. این روند در نماد بانک خاورمیانه با جمع آوری 900 هزار سهم دنبال شد. در نماد پست بانک نیز در حالی بیش از یک میلیون سهم توسط صندوق بازارگردانی پست بانک ايران خریداری شد که  بيمه دی نیز 500 هزار سهم این بانکی را خریداری کرد.

این در حالی است که بانک تجارت با عرضه 800 هزار سهمی از سوی شركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم مواجه شد.

در نماد بانک اقتصاد نوین نیز شاهد فعالیت متفاوتی از سوی حقوقی‌ها بودیم؛ در حالی سرمايه‌گذاری سامانه استراتوس مطابق با روال روز شنبه، در این روز نیز عرضه 58 میلیون سهم «ونوین» را انجام داد که در مقابل بانک دی در نفش خریدار ظاهر شد و 96 میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

همچنین در بازار روز یکشنبه سهامداران عمده به خرید سهام بورس اوراق بهادار تمایل نشان داده و خالص خرید 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی را در این نماد رقم زدند. در این میان پتروشيمی شازند به عنوان سهامدار عمده و مالک 8.54 درصدی سهام «بورس»، اقدام به خرید 5 میلیون سهم مزبور کرد.

البته خود «شاراک» در فهرست نمادهای مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت؛ به این ترتیب خالص خرید 600 میلیون تومانی از سوی حقیقی های پتروشیمی شازند به ثبت رسید. در مقابل پتروشیمی شیراز شاهد خرید یک میلیون سهم توسط سرمايه‎گذاری مدبران اقتصاد بود.

نمادهای پالایشی نیز از دیگر نمادهایی بودند که خرید از سوی سهامدار عمده را تجربه کردند؛ به طوریکه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان حقوقی فعال در نمادهای «شبندر» و «شبریز»، خریدهای مناسبی را در این نمادها انجام داد. جمع آوری بیش از 2 میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس و خرید 1.1 میلیون سهم پالایش نفت تبریز در کارنامه این حقوقی به ثبت رسید.

گروه خودرویی نیز در حالی با تقاضای بالایی از سوی حقیقی‌ها همراه شد و خالص خریدی در حدود یک میلیارد تومان در آن ثبت شد که خریدهای اندکی را از سوی برخی حقوقی‌ها در نمادهای این گروه شاهد بودیم. خرید حدود یک میلیون سهم «ایران خودرو»  توسط گروه مالی بانک پارسيان و جمع آوری 500 هزار سهم ایران خودرو دیزل از سوی صندوق سرمايه گذاری بادرآمد ثابت كوثريكم از جمله این خریدها بود.

در این میان سرمايه‌گذاری ‌توكا فولاد بالاترین خالص خرید را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که با حجمی بالغ بر 2میلیارد تومان دنبال شد. در این میان عرضه‌های سنگینی از سوی بانک اقتصاد نوين به عنوان حقوقی «وتوکا» صورت گرفت که فروش بیش از 18 میلیون سهمی این نماد را به دنبال داشت.

خدمات انفورماتیک نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار بود که با تغییر مالکیت یک میلیارد و 700 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها همراه شد.