سیمان دورود سودی میان سهامداران تقسیم نکرد

« سدور » افزایش سرمایه می‌دهد؟

07:10 - 1400/01/18
به گفته مدیران نقشه راه «سدور» در 4 موضوع جداگانه پیگیری می‌شود. این در حالی است که هیات مدیره سیمان دورود در مجمع سالانه از بررسی افزایش سرمایه «سدور» خبر دادند.
« سدور » افزایش سرمایه می‌دهد؟

مجمع سالانه سیمان دورود با 60 درصد سهامداران رسمیت یافت. در پایان سودی بابت هر سهم تقسیم نشد و با تصویب صاحبان سهام، سیمان فارس و خوزستان، سیمان بهبهان، سیمان ارومیه، سیمان غرب و سیمان خزر به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت دو سال ابقا شدند.

گزارش هیات مدیره

مدیرعامل سیمان دورود کارنامه «سدور» را تشریح کرد:

الف) در سال 1396 باوجود کاهش تولید نسبت به سال قبل، با بهبود قیمت‌های فروش درآمد بیشتری عاید سیمان دورود شد. مدیران «سدور» برای سال آینده هم وضعیت بهتری پیش‌بینی کردند. میانگین قیمت فروش سیمان از هر تن 94.5 هزار تومان در سال 1395 با 18 درصد افزایش به 111.5 هزار تومان در سال 1396 رسید.

ب) در سال 1396 بازسازی اساسی در خطوط تولید و بخش‌های مختلف آن‌ها صورت گرفت. به همین جهت در حال حاضر کارخانه با پایدارترین شکل خود در چند سال اخیر در حال فعالیت است. کارشناسان تاکید دارند: این بازسازی و نیز پیروی از سهمیه‌بندی‌های انجمن صنفی علت‌ اصلی کاهش تولید سیمان بوده‌اند.

از سوی دیگر بازسازی خطوط اجازه اجرای طرح‌های تولید سیمان‌های متنوع مانند سیمان سرباره‌ای، سیمان آمیخته و سیمان پوزولانی را به شرکت می‌دهد که از این بین تولید سیمان سرباره‌ای شروع شده است و بقیه هم در دستور کار هستند.

پ) میزان فروش سیمان در سال 1396 بیش از 650 هزار تن بود که نسبت به سال قبلی با 740 هزار تن کاهش 14 درصدی نشان می‌دهد.

ت) اصلاح ساختار سازمانی که در هیات مدیره به تصویب رسید به زودی اجرا خواهد شد. در سال مورد گزارش، 50 نفر از پرسنل بازنشسته شدند و مجموعه قصد دارد در سال آتی هم به روند بازنشستگی پرسنل با جو همکاری و همدلی که در شرکت ایجاد شده ادامه دهد.

همچنین شرکت به جد در جهت کاهش هزینه‌ها تلاش دارد و در خرید کالا، پرداخت‌های بازنشستگی و اضافه‌کاری‌ها و موارد دیگر کنترل‌های مناسبی صورت می‌گیرد. از هر 40 نفری که از کارخانه رفته‌اند تنها حدود 5 نفر برای مشاغل خاص و حساس به صورت قراردادی به استخدام شرکت آمده‌اند.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «سدور» مشروط  و با 5 بند شرط اعلام شد:

الف) بند 4 (بند شرط) قابلیت بازیافت مطالبات راکد و سنواتی عمدتا مربوط به «فولاد و چدن دورود» به مبلغ 3.9 میلیارد تومان و نیز موجودی قطعات به مبلغ 3.4 میلیارد تومان محرز نیست. به گفته هیات رییسه بدهی فولاد و چدن سنواتی است اما در قراردادهای جدید با این شرکت 20 درصد از مبلغ قرارداد با بدهی مزبور تهاتر می‌شود که مجموعه امیدوار است در سال آینده خیلی کم شود یا به صفر برسد. موجودی قطعات هم شامل مواد ضایعاتی است که در حال اجرای مزایده‌ای برای فروش آن‌ها هستیم.

ب) بند 5 (بند شرط) با توجه به فزونی ظرفیت عملی شرکت نسبت به تولید واقعی محقق شده، هزینه‌های جذب نشده تولید به مبلغ 350 میلیون تومان در حساب‌ها ثبت شده است. به گفته مدیرمالی در تعمیرات اساسی و نوسازی اخیر هزینه‌های پرسنل، به بهای تمام شده دارایی‌های منتقل شده و به همین دلیل هزینه‌های جذب نشده کاهش پیدا کرد.

پ) بند 6 (بند شرط) 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور ذخیره گرفته نشد. همچنین 6.2 میلیارد تومان بابت مزایای پایان خدمت کارکنان معادل 2 ماه آخرین حقوق و مزایا در حسابها اعمال نشد. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: روال شرکت‌ها آن است که حق بیمه اضافه بابت مشاغل سخت و زیان‌آور و یا مزایای پایان خدمت کارکنان را در هنگام تحقق موضوع اعمال می‌کنند و ما هم به همین شکل عمل کرده‌ایم.

ت) براساس بند 7 (بند شرط) سیمان دورود با وجود مالکیت 13 درصدی در فارسیت دورود نفوذ قابل توجه در آن دارد و باید به روش ارزش ویژه در صورت‌های مالی شرکت می‌آمده است. رییس مجمع در این باره می‌گوید: براساس استانداردهای حسابرسی حداقل باید 20 درصد از شرکت را مالک باشیم تا نیاز به ارزش ویژه باشد باشد. به گفته حسابرس به خاطر نفوذی که شما آنجا دارید این موضوع ذکر شده است.

توضیح نگارنده: «فارسیت دورود» دارای سهام شناور بالایی است، طوریکه سیمان دورود با همان 13 درصد سهام قادر به انتخاب تمام اعضای هیات مدیره است. گرچه در تازه‌ترین مجمع انتخاب هیات مدیره «سفارود» (احتمالا برای حذف این بند از گزارش سیمان دورود) سه نفر از سهامداران حقیقی را وارد هیات مدیره کرد.

ث) بند 8 ( بند شرط ) مبلغ 15 میلیارد تومان به عنوان بدهی بیمه‌ای توسط تامین اجتماعی به شرکت ابلاغ شد که با اعتراض شرکت در جریان رسیدگی مجدد است. مدیر مالی در این باره می‌گوید: تکلیف شد پیگیری‌ها ادامه یابد.

ح) بند 10 (تاکید بر مطلب خاص) 4 میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات موضوع طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حساب‌ها ثبت شده که نحوه تسویه آن هنوز مشخص نشد. رییس جلسه در این خصوص تاکید دارد: این مبلغ از محل وجوه اداره شده دولت بود که هنوز تعیین تکلیف نهایی نشد. این تسهیلات به شرکت‌های سیمانی و فولادی و مانند آن در ازای عدم افزایش قیمت داده شد که از دید بعضی یارانه است. مذاکرات برای تعیین تکلیف این مبالغ از طریق انجمن صنفی سیمان در جریان است.

خ) بند 13 ( بند بازرسی) زیان انباشته سیمان دورود در تاریخ ترازنامه بیش از نصف سرمایه بود و بنابراین مشمول مفاد ماده 141 قانون تجارت است. به گفته مدیرعامل آمار تولید و فروش فروردین و اردیبهشت نشان می‌دهد که بهتر از بودجه عمل شده و پیش‌بینی شده در 6 ماهه سال 1397 سود 4.4 میلیارد تومانی محقق و شرکت از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شود.

پرسش و پاسخ

6 پرسش پیش‌روی سهامداران با پاسخ هیات مدیره «سدور» روبه‌رو شد:

الف) مقاصد صادراتی: هیات مدیره درباره مقاصد صادراتی سیمان دورود گفتند: در حال حاضر در چند جبهه برای صادرات در حال مذاکره هستیم. از جمله مذاکره با یک شرکت  فرانسوی و نیز مذاکرات برای صادرات به عمان. ولی با توجه به تغییرات نرخ ارز ملاحظاتی را در نظر گرفته‌ایم. تلاش داریم صادرات را به صورت فوب و با ریال انجام دهیم تا ریسکی متوجه شرکت نشود.

ب) طرح توسعه: مدیرعامل درباره وضعیت طرح توسعه شرکت گفت: برای طرح توسعه تمام کارهایی که باید از سوی سهامدار عمده انجام شود صورت گرفت. سیمان دورود در حال حاضر 3 خط تولید قدیمی با راندمان پایین و پرسنل زیاد دارد که خط چهارم قرار است به عنوان جایگزین آن 3 خط و با ظرفیت مناسب با توجه به نیاز منطقه، ایجاد شود.

پ) انتقال کارخانه: هیات مدیره همچنین درباره قصد انتقال کارخانه به جای دیگر تاکید کردند: انتقال کارخانه به محل جدید مطرح نیست، بلکه قرار است در زمینی نزدیک به معدن یک خط با تکنولوژی جدیدتر ایجاد شود. البته ممکن است برخی از قطعات جدید خطوط فعلی به آنجا منتقل شود.

ت) بازسازی کارخانه: مدیرعامل درباره اینکه در بازسازی کارخانه آیا از تجهیزات جدید و با فناوری بالاتر استفاده شده است؟ گفت: تلاش شده تا حد امکان در هنگام تعویض یا ارتقای قطعات این کار صورت گیرد مانند الکتروموتروهایی که تهیه شده‌اند.

ث) راه‌اندازی مجدد: هیات مدیره درباره راه‌اندازی مجدد خط یک مجموعه تصریح کردند: خط یک به دلیل زیان‌ده بودن سه سال پیش تعطیل شده است، اما محصول تولیدی این خط باکیفیت است و امکان صادرات آن برای شرکت مهیاست. در مقطع تعطیلی خط یک‌ تورم نیروی انسانی سبب زیان‌ده بودن آن شد اما مجموعه سعی دارد با راه‌اندازی این خط با حدود یک‌سوم نیروهای قبلی سود 2.5 میلیارد تومانی در سال از آن به دست آورد.

ح) افزایش سرمایه: هیات رییسه مجمع درباره اینکه مجموعه قصد افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارد یا خیر؟ گفتند: با توجه به اینکه سه سال پیش شرکت یک بار تجدید ارزیابی شده است، در حال بررسی امکان انجام دوباره این‌کار هستیم که نتیجه آن در یکی دو ماه آینده به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

«سدور» به روایت اعداد

  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ صفر تومان، سال گذشته؛ صفر تومان
  • زیان انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ (7/56) تومان
  • هزینه‌های مالی به ازای هر سهم؛ (7/4) تومان، سال گذشته؛ (6/11) تومان

حاشیه‌های مجمع

- تاریخ تاسیس: سیمان دورود (سدور) در سال 1379 تاسیس و مالکیت یکی از واحدهای تولیدی سیمان فارس و خوزستان که در شهر دورود واقع بود، به آن منتقل شد. «سدور» در سال 1381 وارد بورس اوراق بهادار شد.

- تولید سیمان در دنیا و ایران: مدیرعامل سیمان دورود در ابتدای جلسه به مقایسه روند تولید سیمان در دنیا پرداخت و با نمودارهایی نشان داد که در جهان تولید سیمان در چند سال اخیر افزایشی بوده اما در ایران دقیقا برعکس کاهشی بود. تولید در سیمان دورود هم از سال 1392 همانند همه کارخانه‌ها با روند کاهشی مواجه بود.