مذاکرات برجامی به کجا می‌رسد؟

نقشه مسدودسازی تحریم‌ها

06:07 - 1400/01/18
با وجود تضمین‌های اروپا در گام نخست مذاکرات با ایران، شرکت‌های اروپایی بی‌اعتنا به آن از توقف فعالیت‌هایشان در ایران می‌گویند. آمریکا البته در رویکرد جدیدی از ارایه طرح جدید توافق هسته‌ای با ایران خبر می‌دهد.
نقشه مسدودسازی تحریم‌ها

پس از اتمام جلسه سران ۲۸ کشور اروپایی برای اتخاذ «رویکردی مشترک» برای حفظ برجام، اتحادیه اروپا بسته‌ای متشکل از چهار محور را برای کاهش آثار بازگشت تحریم‌های آمریکا به اقتصاد ایران پیشنهاد کرد.

بر مبنای اعلام رییس کمیسیون اروپا، این اتحادیه برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بار دیگر روند حقوقی «مقررات بازدارنده» را آغاز می‌کند. افزون بر این، اتحادیه اروپا در نظر دارد موانع حمایت «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی، به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران را هموار کند.

اتحادیه اروپا همچنین به‌منظور اعتمادسازی برای طرف ایرانی، تقویت سرمایه‌گذاری در ایران به‌خصوص در بخش انرژی را در دستور کار قرار داد. رییس کمیسیون آب، هوا و انرژی اتحادیه اروپا نیز در پایان هفته جاری به این منظور به ایران سفر خواهد کرد.

اروپا همچنین واریز درآمد ارزی حاصل از فروش نفت ایران را به حساب بانک مرکزی در سایر کشورها به‌عنوان تضمینی برای دستیابی ایران به درآمد حاصل از فروش نفت ارایه ‌کرده است. البته اگر چه پیشنهادهای متعددی از سوی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام برداشته شده است اما ترس از تحریم‌های ثانویه باعث شده بسیاری از شرکت‌های اروپایی از سرمایه‌گذاری مجدد و تداوم حضور در ایران باز بمانند.

به طوریکه از هفته گذشته تعدادی از شرکت‌های اروپایی نسبت به توقف فعالیت‌هایشان در ایران خبر دادند و برخی دیگر بی‌اعتنا به تضمین‌های اتحادیه اروپا از تعلیق فعالیت‌هایشان می‌گویند. در این میان به تازگی گاز PGNiG لهستان اعلام کرده پروژه گاز در ایران را به تعلیق در می‌آورد. همچنین رویترز در گزارشی عوان کرده: بانک "dz" آلمان از اول جولای تمام معاملات خود با ایران را متوقف می‌کند. شرکت‌ برق چندملیتی «اینژی» نیز که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس قرار دارد روز جمعه اعلام کرد تا ماه نوامبر به قراردادهای مهندسی خود در ایران خاتمه می‌دهد. پیش‌تر پس از توتال و زیمنس، مدیرعامل مرسک، بزرگ‌ترین خط کشتیرانی بین‌المللی هم اعلام کرده بود به دلیل تحریم‌های آمریکا این شرکت قادر به همکاری با ایران نخواهد بود.

با این اوصاف در حالی که رایزنی‌های اروپا با ایران برای حفظ برجام ادامه دارد که وزارت خارجه آمریکا از انتشار طرح جدید توافق هسته‌ای با ایران در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. این در شرایطی است که اتحادیه اروپا قرار است روی ۳۳۲ قلم کالای آمریکا تعرفه مضاعف اعمال کند.

 در همین رابطه بخوانید: 

در مذاکرات ایران و اروپا چه گذشت؟

گام نخست اروپا برای حفظ برجام

لحظه تاریخی روابط ایران و اروپا/ حسین موسویان (روزنامه دنیای اقتصاد)

بازگشت به توافق هسته‌ای دلواپسان؟/ مهرنوش جعفری (روزنامه شرق)

تقابل سیاست بردباری با شتابکاری/ اکبر قاسمی (روزنامه ایران)

پیام استقلال اروپا/ علی خرم (روزنامه اعتماد)

اروپا و خروج از برجام/ عباس عبدی (روزنامه اعتماد)

عدم تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صادرات پتروشیمی

برجام حاصل تصمیم نظام بود

ادامه فعالیت 120 شرکت آلمانی در ایران

پیشنهاد اروپا برای پیشگیری از جنگ تجاری با آمریکا

سفر اضطراری روحانی به ترکیه

توافق برای خروج نیروهای خارجی از سوریه