بورس در چنگال محدودیت‌ها / چرا رشد شاخص کل با کلیت بازار سهام هماهنگ نیست؟

12:55 - 1403/06/03
اکوایران: بورس تهران در هفته گذشته با انتشار خبر‌های مثبت، شاهد بازگشت شاخص کل به سطح 2 میلیون واحدی بود اما همچنان با وجود محدودیت‌ دامنه نوسان قیمتی نتوانست جریان پول حقیقی قابل توجهی را جذب کند.

به گزارش اکوایران، معاملات سهامی امروز در حالی آغاز می‌شود که بورس تهران دوازده روز معاملاتی قبل را با محدودیت دامنه نوسان پشت سر گذاشته است. بورس تهران در این دوازده روز معاملاتی شاهد یک روند نزولی و یک روند صعودی بود. روند نزولی شاخص‌های سهامی که در تداوم ریزش شاخص‌ها از انتهای تیر ماه تداوم یافته بود؛ با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه در روز‌های دهم و سیزدهم مرداد ماه تشدید شد. برای جلوگیری از ریزش شدید شاخص‌های سهامی و افزایش معاملات هیجانی، بازار سهام از روز چهاردهم مرداد ماه با محدودیت یک درصدی دامنه نوسان بازگشایی شد.

 

روز بیست و دوم مرداد ماه سطح حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل شکسته شد و در روز بیست و چهارم مرداد ماه، شاخص‌های سهامی با انتشار اخبار مثبت در خصوص تصمیم بانک مرکزی و سازمان بورس در جهت حمایت از بازار سهام، صعودی شدند تا بار دیگر شاهد مقابله شاخص کل با سطح 2 میلیون واحدی باشیم. اولین روز معاملاتی هفته گذشته با کاهش محدودیت دامنه نوسان از یک درصد به دو درصد آغاز شد و در همان ابتدا شاهد عبور شاخص کل از سطح مقاومتی دو میلیون واحدی بودیم.

کاهش نرخ بهره آمریکا چه تاثیری بر بازارهای دارایی دارد؟

حرکت لاک‌پشتی شاخص هم‌وزن بورس تهران

در هفته گذشته حمایت ارکان بازار سهام از نماد‌های شاخص‌ساز در کنار محدودیت قیمتی دامنه نوسان موجب شد تا تنها برخی از سهم‌های سنگین بازار از جمله فولاد، فملی و نوری رشد تراز قابل توجهی داشته باشند و دیگر نماد‌ها با چالش پر نشدن حجم مبنا و حرکت لاک‌پشتی شاخص هم‌وزن مواجه باشند.

با تمام این تفاسیر، سازمان بورس تصمیم گرفته است که دامنه نوسان قیمتی همچنان در سطح مثبت و منفی دو درصد باشد. این تصمیم از سوی سازمان بورس در این شرایط جای سوال زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده. بازار سهام در سال جاری محدودیت‌های قیمتی سنگینی را متحمل شده است و تداوم این روند می‌تواند آسیب‌های شدیدی به سهامداران بزند و از جذابیت سرمایه‌گذاری در این اوراق بیش از پیش بکاهد.