سیگنال جدید شاخص کل به بازار سهام / روند معاملات سهامی تغییر می‌کند؟!

12:33 - 1403/05/30
اکوایران: بورس تهران در نیمه دوم معاملات روز دوشنبه، شاهد ریزش بخشی از رشد تراز نیمه اول معاملات بود. با وجود قرمز پوشی 65 درصد از نماد‌های بورس تهران، شاخص کل و هم‌وزن با رشد تراز بسته شدند.

به گزارش اکوایران، بازار سهام روز دوشنبه مانند سه روز معاملاتی قبل از آن حاکی از تداوم معاملات سهامی با حمایت از نماد‌های شاخص‌ساز بود. بورس تهران در چند روز اخیر به کمک خبر‌های مثبتی رشد کرده است که همچنان تا نهایی شدن آن‌ها فاصله داریم. از سوی دیگر نیز حمایت از نماد‌های شاخص‌ساز موجب رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام شده اما بخش زیادی از نماد‌های بورس تهران بازدهی متناسبی ندارند.

 

معاملات سهامی دیروز با شدت یافتن این روند همراه بود. روز گذشته با وجود رشد تراز شاخص کل در کنار افزایش تراز شاخص هم‌وزن، بازار سهام شاهد قرمز پوشی 65 درصد از نماد‌ها بود. حتی در نیمه دوم معاملات بخشی از رشد تراز شاخص کل و هم‌وزن از دست رفت ولی تراز این شاخص‌ها در سطحی بالاتر از ابتدای معاملات بسته شد.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 83 درصد افزایش، به سطح 3 هزار و 321 میلیارد تومانی رسید و روند ورود جریان پول حقیقی به سهام شکسته شد و شاهد کاهش 81 میلیارد تومانی مالکیت کد‌های حقیقی بودیم. دیروز جریان خروجی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز تداوم داشت ولی از شدت آن کاسته شد و شاهد خروج 19 میلیارد تومانی پول حقیقی از این صندوق‌ها بودیم. روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 58 درصد کاهش یافت و به 308 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 40 درصد افزایش تا سطح 363 میلیارد تومان افزایش داشت. روز معاملاتی اخیر سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه کاهش داشت و از 31.5 میلیون تومان به 25.7 میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و در سطح 25.4 میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

همه چشم‌ها به «جکسون هول» است

بازار سهام در حال حاضر بیشتر با حمایت خبری و خبردرمانی همراه شده است و فعالان این بازار در انتظار حمایت واقعی سیاست‌گذاران اقتصادی از بورس تهران هستند.

مهمترین وعده همتی برای اهالی بازار سرمایه