احتمال تکرار تاخیر در مجمع بانک‌ها؟

06:03 - 1400/01/18
معاون نظارتی بانک مرکزی از برگزاری به موقع مجامع بانک‌ها خبر می‌دهند. ناظران اما با توجه به الزام ارایه صورت‌های مالی بر مبنای IFRS ، پیش‌بینی کردند بیش از ۲۰ بانک تمایلی به ارایه صورت‌های مالی نداشته باشند.

سال گذشته بانک مرکزی همه بانک‌ها را ملزم کرد صورت‌های مالی را بر مبنای استانداردهای بین‌المللی IFRS  در مجمع سالانه ارائه کنند. همسان‌سازی صورت‌های مالی با نسخه استاندارد بین‌المللی صورت‌های مالی بانک‌ها که شفافیت و تطبیق بانک‌های ایرانی با استانداردهای بین‌المللی را به همراه دارد، به سال گذشته نرسید و باعث شد مجامع برخی بانک‌ها به تعویق بیفتد و در زمان مقرر که تیرماه است، برگزار نشد.

اما سال جاری مسئولان بانک مرکزی می‌گویند بانک‌ها مشکلی در‌این‌باره نخواهند داشت و صورت‌های مالی را مبتنی بر IFRS در مجامع ارایه می‌کنند اما تحلیلگران معتقدند به دلیل مقاومت بانک‌ها ممکن است سال جاری هم مجامع عمومی تنفس بگیرند.

فرشاد حیدری؛ معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» اعلام کرد: توافق‌های لازم با وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسی دراین‌باره انجام شده و در تیرماه مجامع عمومی بانک‌ها برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود به‌جز 5 بانک، بیش از 20 بانک به دلیل بازده‌نبودن و عدم کفایت سرمایه هیچ تمایلی به ارایه صورت‌های مالی شفاف نداشته باشند، آنچه که به گفته به حسابرسان صنعت بانکداری، نه اشکالات فنی بلکه ضعف در ساختار اعتباردهی و دورزدن قانون است.