سایه ترامپ بر بازارهای کالایی و ارز

05:36 - 1400/01/18
بازار جهانی ارز و بازارهای کالایی در صبح امروز زیر سایه تصمیم شب گذشته رئیس جمهور آمریکا در زمینه خروج این کشور از برجام قرار دارند به گونه ای که نفت در پی این تصمیم به اوج سه سال و نیم اخیر رسیده و شاخص دلار در سطوح بالاتر از 93 واحد تثبیت است. بازار فلزات نیز از جو حاکم بر بازار ارز تاثیر پذیرفته است.
سایه ترامپ بر بازارهای کالایی و ارز

بازار ارز

پس از صعود ملموس شاخص دلار در شب گذشته، این نماگر در صبح امروز روندی با ثبات را تجربه می‌کند و در سطوح بالاتر از 93 واحد تثبیت شده است. شب گذشته رئیس جمهور آمریکا رسما خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران را به اطلاع جامعه جهانی رساند و همین امر نیز به رشد قیمت نفت دامن زد. با توجه به حجم بالای صادرات نفت آمریکا، صعود قیمت نفت به عامل حمایت کننده‌ای از دلار آمریکا تبدیل شد. در عین حال بازده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا آمریکا بار دیگر روندی افزایشی را تجربه کرد و به 2/989 درصد رسید. این امر نیز در تقویت شاخص دلار تاثیر شایانی داشت. در عین حال بحران سیاسی در ایتالیا و عدم توافق احزاب حاضر در پارلمان برای تشکیل دولت، یورو را در برابر دلار بیش از پیش تضعیف کرد. بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات چهارشنبه با رشدی مختصرب به 93/2 واحد رسیده است.

فلزات پایه

با آرام تر شدن روند صعودی شاخص دلار در بازار جهانی ارز، بسیاری از فلزات پایه توانستند در معاملات صبح چهارشنبه از زیر فشار خارج شوند. در این میان با اعلام خبر افزایش ملموس تولید مس شیلی، این محصول روند قیمتی رو به افول را در پیش گرفت.  براساس اعلام وزارت معادن شیلی، میزان تولید معدنی مس این کشور در فصل ابتدایی سال جاری با رشدی 18/9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1/42 میلیون تن رسید.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افزایشی به میزان0/5 درصد در سطح 2366 دلار قرار گرفته است. مس 0/1 درصد ارزان شده و به 6806 دلار رسیده است. سرب با افزایش قیمتی 0/3 درصدی در سطح 2302 دلار قرار گرفته و روی رشدی 0/2 درصدی را پشت سرگذاشته و به 3086 دلار رسیده است.

نفت خام

با اعلام خروج آمریکا از برجام، قیمت نفت جهشی دو درصدی را در صبح چهارشنبه تجربه می‌کند و قیمت این محصول به سقف سه سال و نیم اخیر رسیده است. شب گذشته دونالد ترامپ رسما اعلام کرد که این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج می شود. وی در عین حال حکمی را به امضا رساند که بر طبق آن می بایست تحریم های تعلیق شده بر ضد ایران بار دیگر در دو مرحله سه ماهه و شش ماهه مجددا به اجرا درآیند. این رویداد نگرانی شدیدی را در سمت عرضه نفت ایجاد کرد و در عین حال ریسک سیاسی در خاورمیانه را افزایش داد و همین امر نیز به رشد قیمت نفت دامن زد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با رشدی 2/5 درصدی در سطح 76/68 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با کاهشی به میزان 2/3 درصد در سطح 70/64 دلار معامله می‌شود.