ثبات قیمت بوتادین در هفته‌ای که گذشت

04:25 - 1400/01/18
بوتادین معاملات آرامی را در هفته تجربه کرد و قیمت این محصول در بازارهای آسیایی دستخوش تغییر ملموسی نشد.

پلاتس: با وجود اینکه عرضه بوتایدن در بازارهای اسیایی در وضعیت مناسیب قرار ندارد اما این روند نتوانست قیمت را در هفته اخیر متاثر کند چرا که افت تقاضا از سوی بخش تولید کائوچوی مصنوعی، تاثیر کاهش عرضه را توانست به صورت کامل خنثی کند.

با کمبود عرضه بوتادین در بازار داخلی چین، شرکت سینوپک قیمت فروش این محصول در شرق این کشور را با افزایشی دو درصدی به بیش از 10 هزار یوان رساند. این قیمت برابر با 1346 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است.تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری، از جمله دلایل اصلی کمبود عرضه بوتادین در بازار داخلی چین به حساب می آید.

در این میات تعداد قابل ملاحظه ای از واحدهای تولید کائوچوی مصنوعی نیز به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری از مدار تولید خارج شده اند و همین امر نیز تقاضا برای بوتادین از سوی این بخش را در روزهای اخیر به میزان ملموسی پایین آورد.

در هفته‌ای که گذشت قیمت بوتادین در قرارداد سی اف آر چین بدون تغییری ملموس به 1320 دلار رسید. این محصول در قرارداد سی اف آر کره جنوبی همین وضعیت را پشت سرگذاشت و در سطح 1330 دلار قرار گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که بوتادین به عنوان ماده اولیه تولید کائوچوی مصنوعی (SBR) به حساب می‌آید و تغییر قیمت این محصول، قیمت کائوچوی مصنوعی را نیز متاثر خواهد کرد و واحدهای مصرف‌کننده از جمله تولیدکنندگان تایر خورو را با تغییر بهای تمام شده مواجه می‌کند.