افت دلار نتوانست به معاملات رونق ببخشد

روند مبهم بازار فلزات در پایان هفته

02:03 - 1400/01/18
تضعیف قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان از شب گذشته بخشی از فشار روزهای اخیر بر بازار فلزات پایه را کاهش داده و قیمت برخی از این محصولات را به مدار صعود بازگردانده است. افزایش سطح خرید تکنیکال در بازار نیز عامل مهمی در حمایت از قیمت‌ها به حساب می‌آید. در این میان اما تاثیر منفی برخی از تحولات سمت عرضه بر معاملات فلزات نمایان است و همین امر نیز مانع از بازگشت رونق به بازار این محصولات شده است.
روند مبهم بازار فلزات در پایان هفته

شب گذشته رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که به احتمال زیاد هفته آینده به صورت رسمی موضوع اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور ابلاغ خواهد شد. بر این اساس قرار است بر واردات فولاد تعرفه ثابتی به میزان 25 درصد وضع شود و این تعرفه برای آلومینیوم نیز در سطح 10 درصد خواهد بود. انتشار این خبر نگرانی های جدی را در زمینه آغاز جنگ تجاری میان ایالات متحده و شرکای بزرگی همچون چین، اتحادیه اروپا و کانادا ایجاد کرده و همین امر منجر به سقوط بیش از 0/5 درصد ارزش دلار در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان شده‌است. به تبع افت ارزش دلار، تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری بالا رفته و همین امر نیز حمایت نسبی را از قیمت این محصولات به عمل آورده است.

در عین حال صبح امروز سطح خرید در بازار فلزات کمی افزایش یافت. پس از تزلزل چند روز گذشته، به گمان  چارتیست ها اصلاح قیمت برخی از محصولات از جمله مس به پایان رسیده و همین امر نیز منجر به بالا رفتن سطح خرید از سوی این دسته از معامله گران شده است.

در این میان برخی تحلولات سمت عرضه مانع از بازگشت رونق کامل به بازار فلزات شده است. گروهی از فعالان بازار انتظار داشتند که تعرفه مد نظر دولت ایالات متحده بر وارات آلومینیوم فراتر از 10 درصد باشد و به همین دلیل اعلام خبر شب گذشته کمی معاملات این محصول را زیر فشار قرار داده است. همچنین بالا بودن سطح ذخایر آلومینیوم در چین در کنار کاهش قیمت آلومینا در بازار داخلی این کشور نیز در تضعیف قیمت آلومینیوم تاثیرگذار بوده است. قیمت آلومنیا در بازار داخلی چین در روزهای اخیر 50 یوان پایین آمده است.

از اخبر مهم امروز می توان به تصمیم کارگران واحد فرآوری روی Cajamarquilla  در پرو برای برگزاری اعتصاب نا محدود از پنجم ماه مارس اشاره کرد. این اعتصاب در راستای افزایش سهم کارگران از سوددهی شرکت و همچنین بهبود شرایط  کاری برگزار خواهد شد.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/7 درصدی به 6934 دلار رسیده و سرب با افزایش قیمتی به همین میزان در سطح 2465 دلار معامله می شود. در مقابل آلومینیوم 0/6 درصد ارزان شده و در سطح 2140 دلار قرار گرفته  و روی نیز بدون تغییری ملموس به 3405 دلار رسیده است.