افت قابل ملاحظه نرخ های حمل و نقل دریایی

01:38 - 1400/01/18

نرخ‌های حمل ونقل دریایی کالاهای فله در طول این هفته افت ملموسی را پشت سر گذاشتند.

پس از روند نسبتا آرام هفته گذشته، شاخص دریایی بالتیک در تمام روزهای کاری این هفته سیری نزولی را تجربه کرد و به کمتر از 110 واحد رسید.

شاخص دریایی بالتیک در طول هفته‌ای که گذشت به میزان 9 درصد افت کرد و به 1090 واحد رسید. به صورت سنتی این شاخص هر سال در فصل پایانی سال به اوج خود می‌رسد و در ماه ژانویه و به تبع کاهش ارسال محموله‌های صنعتی و کشاورزی فله، سیری نزولی را طی می‌کند. این در حالی است که روند رو به افول در سال جاری زودتر آغاز شده است.

به لطف افزایش تقاضا برای کالاهایی مانند زغال سنگ و سنگ آهن به خصوص از سوی چین در ماه‌های اخیر، نرخهای حمل ونقل دریایی در ماه گذشته به اوج خود رسید و تحت تاثیر این امر شاخص دریایی بالتیک توانست در هجدهم نوابر بهبالاترین سطح سالانه خود یعنی 1257 واحد برسد. اما این سیر صعودی در هفته‌های اخیر مختل شده است. با شروع فصل سرما شاهد کاهش حجم محموله‌های کالاهای خام صنعتی و کشاورزی هستیم. قیمت‌های سرسام آور کالایی مانند سنگ آهن و زغال سنگ نیز کاهش تقاضا برای این محصولات را در پی داشته و این درحالی است که تعداد قابل توجهی از کشتی‌های تجاری منتظر دریافت محموله بوده و به تبع این امر نیز شرکت‌های حمل و نقل دریایی مجبور به پایین آوردن بیش از پیش کرایه‌ها هستند.

شایان ذکر است که شاخص دریایی بالتیک نماگری است که به صورت روزانه تغییرات نرخ‌های حمل و نقل کشتی‌های حمل کالاهای فله صنعتی از جمله زغال سنگ، سنگ آهن و غلات را در 23 مسیر دریایی پر تردد منعکس می‌کند.