شیرخام زیر قیمت مصوب؟

00:00 - 1400/01/18
شیر خام در حال همچنان در انتظار بررسی نهایی مقام نرخ‌گذار است که دامداری‌ها معتقدند نرخ مصوب فعلی هم عملیاتی نمی‌شود. به باور آنان در برخی نقاط قیمت شیرخام با رقم بسیار پایین‌تری از دامدار خریداری می‎شود.

سازمان حمایت در مقام نرخ‌گذار در حال بررسی قیمت محصول‌های صنایع فرآورده‌های لبنی است  و این در حالی است که اتحادیه سراسری دامداران نیز در خصوص تجدید نظر بر سر قیمت شیر به این سازمان بسته پیشنهادی ارائه داده است.

آنطور که صنایع لبنی می‌گویند 65 تا 70 درصد هزینه‌های تولید محصول‌های لبنی ناشی از شیر خام است که با در نظر گرفتن قیمت فعلی 1300 تومانی هر کیلوگرم شیرخام نرخ شیر پاستوریزه برای مصرف کننده نهایی یعنی مردم نباید 3 هزار تومان باشد.

همسو با وضعیت لبنی‌ها شرایط برخی دامداران وخیم شده و هزینه‌های تولید آن‌ها بالا رفته است؛ به طوری که قیمت یونجه‌ای که هر ساله 750 تومان خریداری می‌شد، دو برابر معادل 1500 تومان شده است. قیمت جو به 1000 تومان و ذرت 900 تومان رسیده است و میانگین هزینه‌های خوراک دام دامداران به طور متوسط 25 درصد افزایش یافته است.

حال با آنالیز قیمت شیر پاستوریزه برای مصرف کننده، اگر قرار باشد نرخ مصوب هر لیتر شیر خام دامداران رعایت شود و به قیمت 1440 تومان از آن‌ها خریداری شود و با در نظر گرفتن اینکه 50 درصد هزینه کارخانه‌ها از شیر خام باشد قیمت هر لیتر شیر برای مصرف کننده حداکثر 2880 تومان است.

به گفته علیرضا عزیزاللهی؛ مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور که با «تسنیم» صحبت کرده: زمانی که هر لیتر شیر (تتراپک) 3000 تومان به فروش می‌رسد یعنی باید قیمت هر کیلوگرم شیر خام از دامداران 1500 تومان خریداری می‌شد اما این مهم روی نداده است.

عزیزاللهی در این خصوص می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم شیرخام هنوز در برخی نقاط کشور 850 تا 9000 تومان و حداکثر قیمت محصول 1350 تومان است، در حالی که نرخ مصوب این محصول 1440 تومان است. به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران حتی خود دولت نیز در خرید توافقی شیر خام نرخ مصوب خود رعایت نمی‌کند؛ به طوری که سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم شیر خام را از دامداران 1300 تومان خریداری می‌کند.