بوتادین در سقف سه‌ماهه

23:53 - 1400/01/17
با افزایش تقاضا برای بوتادین در آسیا و احتمال کاهش تولید این محصول، قیمت در پایان هفته به بالاترین سطح در بیش از سه ماه اخیر رسید.

پلاتس: تقاضا برای محموله های فوریه بوتادین این هفته رشدی قابل ذکر را در آسیا تجربه کرد  و همین امر نیز قیمت را به بالاترین سطح از 5 اکتبر تاکنون رساند. افزایش تقاضا در بازار چین به حدی بود که قیمت این محصول به محدوده 10 هزار و دویست تا 10 هزار و 400 یوان رسید که این ارقام برابر با 1332 تا 1358 دلار بر مبنای قیمت های وارداتی است.

علاوه بر وجود تقاضای مناسب ، پیش بینی می شودکه تولید بوتادین در فصل ابتدایی سال جاری در شمال شرق اسیا کاهش یابد و همین امر نیز چشم انداز قیمت این محصول را روشن کرده است.واحدهای پالایش گاز در شمال شرق آسیا در این برهه از سال  سوی جایگزینی بخشی از خوراک نفتای خود با گاز مایع طبیعی می روند. به صورت تقریبی از پالایش یک تن گاز مایع طبیعی در حدود 0/01 تا 0/03 تن بوتادین به دست می اید و این در حالی است که با استفاده از نفتا به عنوان خوراک، این رقم به 0/4 افزایش می یابد. بدین ترتیب به نظر می رسد با حرکت واحدهای پالایش گاز به سوی خوراک گاز مایع، تولید بوتادین از این واحدها کاهش یابد.

در هفته‌ای که گذشت قیمت بوتادین در قرارداد سی اف آر چین با رشدی 80 دلاری به 1330 دلار رسید. قیمت این محصول در قرارداد سی اف آر کره جنوبی همین وضعیت را پشت سرگذاشت و در سطح 1270 دلار قرار گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که بوتادین به عنوان ماده اولیه تولید کائوچوی مصنوعی (SBR) به حساب می آید و رشد قیمت این محصول، قیمت کائوچوی مصنوعی را نیز در مسسیر صعودی قرار داده و واحدهای مصرف کننده از جمله تولیدکنندگان تایر خورو را با افزایش بهای تمام شده مواجه می کند.