انتشار اوراق ارزی با همکاری « وبصادر »

22:42 - 1400/01/17
 مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در جريان نشست خبری امروز با معرفی اولویت‌های اصلی مجموعه، از انتشار اوراق ارزی با همکاری بانک صادرات خبر داد.

تامین سرمایه سپهر به دنبال این است که با توجه به پتانسیلی که در شرکت وجود دارد، همراستا با سیاست‌های دولت حرکت کند. مهمترین فعالیت شرکت بازارگردانی اوراق است که برای تحقق این امر اقدام به تجهیز منابع خود به ویژه تجهیز منابع صندوق «پارند» کرد. در حال حاضر صندوق مزبور رتبه نخست را از لحاظ معاملات در بازار سرمایه کسب کرد. ضمن اینکه ۱۰۰ درصد منابع  صندوق مزبور از طریق بازار تجهیز شد.

به گفته عليرضا سيری؛ مدیرعامل تامین سرمایه سپهر قرار است سرمایه صندوق مزبور از ۲۰۰ میلیارد تومان کنونی به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. صندوق ETF با درآمد ثابت اندوخته سپهر نیز دیگر صندوق فعال در تامین سرمایه است که تمامی مقررات الزامی از سوی بانک مرکزی در آن رعایت شده و در حال حاضر سودی بالاتر از نرخ‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی ندارد.

پس از الزام‌های بانك مركزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شهریورماه و در ادامه سیاست‌های سازمان بورس برای مدیریت منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ممنوعیت صدور واحدهای مزبور در شعب بانکی، به گفته سیری 600 ميليارد تومان از منابع مالی صندوق بادرآمد ثابت شرکت خارج شد.

به گفته مدیران، تامین سرمایه سپهر در سال پیش‌رو به دنبال این است که در کنار دولت، بازوی انتشار اوراق بدهی به منظور تامین مالی باشد. در بودجه سال ۹۷ انتشار بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان اوراق درنظر گرفته شد. این در حالی است که سال گذشته رقم بودجه اختصاص یافته به این بخش  ۷۹ هزار میلیارد تومان بود که از ابتدای سال تا کنون ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد. دولت درنظر دارد تا سال ۱۴۰۰ انتشار ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق را داشته باشد.

بر مبنای همین رویکرد است که تامين سرمايه سپهر نيز وظيفه بازارگردانی و كمك به فروش اين اوراق بدهي را برعهده دارد. تامین مالی سپهر البته یک تیم هماهنگ شده دارد و به دنبال این است که با پیمانکاران برای انتشار اوراق صحبت و تلاش کند اوراق مزبور با کمترین نرخ تنزیل فروخته شود.

مدیران تامین سرمایه سپهر البته رویکرد اصلی شرکت در سال آینده را معطوف به پتانسیل بانک صادرات می‌دانند. «وبصادر» با توجه به شعب خارج از کشوری که دارد مستعد فروش اوراق ارزی و این در حالی است که بانک صادرات بابت بدهی‌های سررسید گذشته از وزارت نفت طلبکار است.

دولت در بودجه سال 97 انتشار 3 میلیارد یورو اوراق ارزی – ریالی بابت بدهی سررسید گذشته وزارت نفت را در نظر گرفته است و از نظر مدیرعامل این موضوع می‌تواند توسعه اوراق ارزی را برای تامین سرمایه سپهر از طریق بانک صادرات در پیش داشته باشد.

تامین سرمایه سپهر البته در تلاش است بانکداری شرکتی در شعب بانک صادرات انجام شود. بازار هدف اصلی مشهد است و با این کار تامین مالی سپهر به دنبال شناساندن خود به بازار سرمایه است. به همین دلیل در مرحله اول تغییر لوگو صورت گرفت.

براساس آمار منتشر شده مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در سال جاری 42 درصد بازدهی برای سهامداران خود ایجاد کرد؛ به طوری‌که سود 124 میلیارد تومانی با سرمایه 300 میلیارد تومانی شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون محقق شد.