سرب و روی در پایان هفته خوش درخشیدند

معاملات مبهم هفتگی در بازار فلزات پایه

21:28 - 1400/01/17
معاملات فلزات پایه در این هفته پر نوسان پیگیری شد و با وجود تزلزل بازار تا اواخر هفته، در روز جمعه این محصول‌ها به میزان ملموسی گران شدند؛ به گونه‌ای تمام افت قیمت روزهای گذشته سرب و روی پوشش داده شد و در نهایت نیز این محصول‌ها با افزایش هفتگی قیمت به کار خود پایان دادند. در این میان مس و آلومینیوم بخشی از کاهش روزهای گذشته را جبران کردند اما نتوانستند معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به انتها برسانند.
معاملات مبهم هفتگی در بازار فلزات پایه

پس از رشد مناسب قیمت فلزات در هفته گذشته، معاملات در آغاز این هفته زیر فشار ناشی از شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران قرار گرفت و همین امر نیز منجر به تزلزل قیمت‌ها شد. این روند در روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز شدت گرفت و کاهش قیمتی ملموس در بازار به ثبت رسید.

علاوه بر شناسایی سود، انتشار گزارشی نسبتا ناامیدکننده از اقتصاد چین در افول قیمت‌ها تاثیرگذار بود. اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد: سوددهی بخش صنعت این کشور در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن به میزان 25.1 درصد  افزایش یافت و این در حالی است نرخ رشد مذکور در ماه سپتامبر در سطح 27.7 درصد بود. همچنین اعلام خبر رسیدن نرخ رشد سرمایه‌گذاری در مستغلات چین به 5.6 درصد در ماه اکتبر نیز در افول فلزات تاثیرگذار بود. نرخ رشد مذکور در ماه سپتامبر در سطح 9.2 درصد قرار داشت.

در این میان شاید بتوان نوسان‌های دلار را تاثیرگذارترین عامل بر معاملات فلزات در این هفته دانست. شاخص دلار با افزایش امیدواری‌ها به تصویب طرح کاهش مالیات‌ها در سنای آمریکا روندی رو به رشد را تا اوسط هفته پشت سرگذاشت اما با ایجاد ابهام‌هایی در این زمینه و همچنین بالا گرفتن موضوع‌های مرتبط با پرونده انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایالات متحده این نماگر افت شدیدی را تجربه کرد و همین امر نیز به توقف روند نزولی قیمت فلزات در روز پنج‌شنبه هفته گذشته منجر شد و در روز جمعه نیز قیمت این محصول‌ها را با افزایش ملموسی مواجه کرد.

ایجاد تردید در زمینه تصویب طرح کاهش مالیات در کمیته بودجه در اواسط هفته شاخص دلار را اندکی زیر فشار قرار داد. تعویق بررسی این طرح در صحن علنی سنا تا روز جمعه نیز این فشارها را افزایش داد. در این میان در پایان هفته شبکه خبری ABC در گزارشی از تصمیم مایکل فلین، مشاور سابق ترامپ برای شهادت بر علیه وی در زمینه پرونده ارتباط با روسیه در دوران کارزار انتخاباتی خبر داد و همین امر نیز شاخص دلار را بار دیگر به سراشیبی سقوط کشاند.

فعالان بازار فلزات تا روز پنج‌شنبه هفته سپری شده یعنی زمان انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه اکتبر معاملات محتاطانه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند اما بهتر از انتظار بودن نتیجه این گزارش نسبت به پیش‌بینی‌ها از فشارهای اوایل هفته بر معاملات فلزات توانست بکاهد. براساس اعلام اداره آمار ملی چین شاخص مدیران خرید تولید در این کشور در ماه اکتبر در سطح 51.8 واحد قرار گرفت.

از دیگر اخبار مرتبط با بازار فلزات در این هفته می‌توان به کاهش تولید مس پرو اشاره کرد. براساس اعلام وزارت انرژی و معادن این کشور میزان تولید مس پرو در ماه اکتبر با افت دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 214 هزار تن رسید.

همچنین اعتصاب کارگران در واحد ذوب شرکت NIF در این هفته پایان یافت. اتحادیه کارگری کارخانه ذوب فلز روی شرکت NIF از روز دوازدهم فوریه سال جاری میلادی اعلام اعتصاب کرد و پس از 9 ماه سرانجام با رای مثبت 82 درصد از کارگران عضور این اتحادیه به قرارداد کاری پیشنهادی شرکت، کارگران از ابتدای ماه دسامبر به  سر کار بازگشتند.

ذکر این نکته ضروری است که این هفته نیز برای پنجمین هفته متوالی سطح ذخایر فلزات پایه در انبارهای بازار فلزات لندن سیر نزولی را تجربه کرد. افت ذخایر مس و فلز روی نسبت به دیگر فلزات قابل ملاحظه بود. در این میان در بازار شانگهای سطح ذخایر روی به میزان ملموسی پایین آمد و همین امر نیز چشم انداز باز شدن پنجره به آربیتراژ میان لندن و شانگهای را افزایش داد و به تبع این موضوع قیمت فلز روی در معاملات روز جمعه به میزان ملموسی بالا رفت.

معاملات مبهم هفتگی در بازار فلزات پایه2

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشد یک درصدی به 6833 دلار به ازای هر تن رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمت 2.4 درصدی را پشت سر گذاشت. فلز روی در قرارداد مشابه به میزان 2.9 درصد گران شد و با رسیدن به 3249 دلار، رشد قیمت 0.4 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمت 1.3 درصدی در روز جمعه در سطح 2074 دلار به ازای هر تن قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 2.7 درصد ارزان شد.در این میان سرب با افزایشی 2.9 درصدی به 2545 دلار به ازای هر تن رسید. این محصول رشد قیمتی 2.6 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.