مجمع فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد

رای مثبت به افزایش سرمایه « فملی »

20:02 - 1400/01/17
در مجمع فوق‌العاده ملی صنایع مس ایران که با حضور بیش از 90 درصدی سهام‌داران حقوقی و حقیقی برگزار شد، افزایش هزارمیلیاردی سرمایه «فملی» تصویب شد. با این مصوبه، سرمایه «فملی» از 5‌هزار میلیارد تومان به 6‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

 کاهش قیمت تمام شده

مجمع عمومی فوق‌العاده ملی مس ایران امسال به ریاست بهزاد باب‌اله‌زاده به‌عنوان نماینده ایمیدرو برگزار شد. پس از حضور مدیرعامل شرکت ملی مس، رئیس مجمع، ناظرها، معاون مالی، دبیر مجمع، نماینده سازمان بورس و همچنین نماینده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، جلسه رسمیت یافت. در ابتدای جلسه، احمد مراد علیزاده؛ مدیرعامل شرکت ملی مس گزارش عملکرد هیات‌مدیره را برای شرکت‌کنندگان در مجمع ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت مس در ابتدای سخنانش با تاکید این‌که کاهش قیمت تمام‌شده مهم‌ترین دستاورد اقتصادی مجموعه بود، خطاب به سهام‌داران تاکید کرد: برای بررسی میزان موفقیت شرکت مس در طول چهار سال گذشته باید به سراغ بررسی مدیریت هزینه و کاهش هزینه‌های تولید بروید؛ در این حوزه است که «فملی» موفق شد قیمت تمام‌شده مس محتوی را از 4900 دلار به‌ازای هر تن به 3800 دلار به‌ازای هر تن برساند.

پیش‌بینی جهانی مس

این اتفاق در زمانی اتفاق افتاد که قیمت جهانی مس رو به کاهش بود و شرکت در سال‌های 90 تا 95 شاهد نوسان قیمت مس بود؛ به‌طوری‌که قیمت مس از 8500 دلار در سال 1390 به حدود 5000 دلار در سال 1395 رسید.

مرادعلیزاده با بیان این‌که مدیریت هزینه‌ها در چهار سال گذشته باعث حفظ اعتبار «فملی» شد، گفت: از اواخر سال 1395 افزایش قیمت مس شروع شد و  قیمت 7000 دلاری را تجربه کرد.

دلایل و عوامل مختلفی همچون رشد اقتصادی چین، تغییرات قیمت نفت، حوادث ژئوپلیتیکی و سیاسی در منطقه، کاهش عرضه به‌دلیل اعتصاب‌ها و نوسان‌ها ورود و خروج سرمایه در بورس در رشد قیمت مس موثر بود.

همه موسسه‌های معتبر مالی در حوزه فلزات پیش‌بینی می‌کنند: تا پایان سال 2017 قیمت مس در حدود 6900 دلار به ثبات می‌رسد ولی به‌دلیل این‌که تحولات سریع و شتابان است هیچ‌کدام از موسسه‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی مطمئنی از آینده قیمت مس داشته باشند.

شش‌ماه درخشان

شرکت ملی مس ایران در شش‌ماهه نخست سال 1396 با تولید 144 هزار 626 تن مس محتوی معدنی به بالاترین رکورد تولید مس محتوای معدنی نسبت به زمان مشابه همه سالیان گذشته دست‌ یافت. «فملی» همچنین، موفق به ثبت رکورد تولید کنسانتره از کارخانه‌های تغلیظ سرچشمه به میزان 311هزار و 882 تن شد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که تولید مس محتوی مولیبدن نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده 8 درصد از برنامه جلوتر است، اظهار کرد: تولید مس محتوی کنسانتره نیز نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده در شش‌ماهه نخست سال جاری 5 درصد از برنامه جلوتر است.

برنامه پیش‌بینی‌شده «فملی» برای فروش شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری 2900هزار میلیارد تومان بود درحالی‌که این مجموعه موفق شد در این مدت فروش 3100 میلیارد تومانی داشته باشد. این رد حالی است که باوجود بازدهی 11درصدی شاخص کل بورس در شش‌ماهه اول سال 96، سهام شرکت مس بازدهی 22درصدی داشت.

هدف افزایش سرمایه

براساس گزارش هیات مدیره که در مجمع ارائه شد و در پایان نیز به تصویب رسید، مهمترین هدف از افزایش یک‌هزارمیلیاردی سرمایه «فملی» تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز برای اجرای پروژه‌های تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ دره‌زار، کارخانه‌های اسید کرمان، ادامه فعالیت‌های طرح جامع آب، ادامه فعالیت‌های طرح جامع برق و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی است.

در سال 1396 برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شرکت مس 2587 میلیارد تومان (مجموع ارزی و ریالی) نیاز است. از این مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش سرمایه -معادل 20درصد سرمایه فملی- از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهام‌داران تامین خواهد شد. همچنین مبلغ 587 میلیارد تومان از طریق منابع داخلی شرکت و یک هزار میلیارد تومان از منابع بانکی، دولت، صندوق توسعه ملی فاینانس تامین خواهد شد.