بانک مریل لینچ آمریکا تحلیل کرد

سه محور فشار ترامپ بر اوپک

18:47 - 1400/01/17

CNBC: مدیر بخش کالاهای بانک مریل لینچ آمریکا با اشاره به سه موضوع اثرگذار بر بازار نفت پس از ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تاکید می‌کند که اوپک مجبور است تولیدات خود را کاهش داده و در نشست پیش رو به توافق برسد.

1) سیاست‌های ترامپ باعث افزایش نرخ بهره در آمریکا و در نتیجه افزایش ارزش دلار می‌شود. از آنجایی که کالاهایی نظیر نفت بر اساس دلار ارزش‌گذاری می‌شوند نظیر نفت با کاهش تقاضا و در نتیجه افت قیمت مواجه می‌شوند. رشد دلار نه تنها تقاضای دیگر کشورها (به ویژه اقتصادهای نوظهور) را با توجه به افت ارزش پول آنها کاهش می‌دهد، بلکه با افزایش نرخ بهره تمایل سرمایه‌گذاران برای ماندن در سایر کشورها غیر از آمریکا کاهش می‌یابد. بنابراین، اوپک باید پیش از کاهش تقاضای اقتصادهای نوظهور، عرضه خود را کاهش دهد.

2) ترامپ و هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه وی در کنگره و سنا تلاش دارند با حذف مقررات و مالیات‌ها در بخش انرژی، تولیدات نفت آمریکا را افزایش دهند. بنابراین، اوپک باید پیش از آنکه نفت شیل آمریکا تولیدات خود را در قیمت‌های پایین افزایش دهد، برای حفظ قیمت‌ها تولیدات خود را کاهش دهد.

3) با توجه به مخالفت احتمالی ترامپ و هم‌حزبی‌هایش با توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 5+1 احتمال تداوم افزایش تولیدات ایران در پسابرجام کاهش یافته است. زیرا ایران برای تولیدات بیشتر نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارد، اما محدودیت‌های احتمالی که در دوران ترامپ برای مبادله با ایران به وجود می‌آید، ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران محدود خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود ایران به عنوان رقیب عربستان، همراهی بیشتری با اوپک برای توافق بر سر کاهش سطح تولیدات انجام دهد. اوپک باید از این مساله در نشست هفته آینده استفاده کرده و توافق اولیه الجزایر را عملیاتی کند.