تصمیم‌های جدید دولت برای « ذوب »

18:14 - 1400/01/17
دولت امیدوار به رفع مشکلات فروش و بدهی‌های ذوب آهن است. بر مبنای برنامه اعلامی «ذوب»، پرداخت‌ بدهی‌ها در یک بازه زمانی 5 ساله صورت می‌گیرد و فروش ریل به راه‌آهن هم قرار است با کمک دولت حل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقام سیاست‌گذار قصد دارد در راستای رفع مشکلات جلسات مشترکی با ذوب‌آهن برگزار کند.

 رفع مشکل فروش ریل

محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از خطوط تولیدی کارخانه ذوب آهن به عنوان نخستین مقصد دیدار از واحد صنعتی عنوان کرد: بدهی‌های گذشته دلیل عدم خرید ریل تولید شده در ذوب آهن توسط راه آهن است اما دولت در نظر دارد با برگزاری جلسه‌هایی با مسئولان راه آهن این مشکل را برطرف کند.

فراهم کردن بستر شرایط برای خروج از زیان

از دید مسئولان ذوب آهن صرفه‌جویی و نهضت کاهش قیمت تمام‌شده تا حدی بستر خروج از زیان این شرکت را فراهم کرده است. قیمت تمام شده محصول‌های «ذوب‌» در سال جاری با وجود تورم و افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال‌های قبل کمتر بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت امیدوار است ذوب آهن مطابق با استانداردهای روز دنیا به تولید ریل مبادرت ورزد تا ایران از واردات این محصول بی‌نیاز شود.

ریشه مشکلات

به باور دولت مشکلات کنونی این مجموعه ریشه در گذشته دارد، اما قابل رفع است. در این میان رفع مشکل سرمایه در گردش و برنامه‌ریزی برای پرداخت بدهی‌ها می تواند شرایط «ذوب» را بهبود دهد.

برنامه پرداخت بدهی‌ها

به گفته احمد صادقی؛ مدیرعامل ذوب آهن بدهی‌های مالیاتی در حال تهاتر است و بدهی به بانک‌ها از جمله بدهی ۷۰۰ میلیارد تومان به بانک رفاه نیز پرداخت می‌شود. قرار است پرداخت این بدهی‌ها به تدریج و در ۵ سال صورت می‌گیرد.

این شرکت در دستور کار خود به دنبال نهادینه کردن صادرات به کشورهایی است که بازار مطمئن، ثابت و همیشگی دارند.

متوسط قیمت فروش

بر مبنای گزارش‌های تحلیلی «دنیای بورس» که پیش‌تر اعلام کرده بود، متوسط قیمت فروش شمش ذوب‌آهن در 5 ماه نخست امسال کیلویی1381 تومان بود. همچنین ذوب‌آهن شمش فولاد را در مردادماه به‌طور متوسط 1427 تومان فروخت. این شرکت بورسی در مجموع 5 ماه اول سال حدود 395 هزار تن شمش تولید وبیش از 438 هزار تن فروخته است.

ذوب‌آهن همچنین در این مدت توانست نزدیک 239 هزار تن تیرآهن، 227 هزار تن میلگرد و 34 هزار تن کلاف تولید کند. فروش محصول‌های ذوب‌آهن نیز در این مدت بیش از 235 هزار تن تیرآهن، نزدیک به 241 هزار تن میلگرد و 33 هزار تن کلاف اعلام شد. در مجموع ارزش فروش همه محصول‌های ذوب‌آهن در این مدت 1507 میلیارد تومان بود.

در همین رابطه بخوانید: طرح‌های ذوب‌آهن