تولید خودرو ایرانی در جمهوری آذربایجان

16:48 - 1400/01/17
 همزمان با سفر دوره‌ای خودروسازان به کشورهای آسیای میانه و امضای برنامه‌های مربوط به مونتاژ، تامین قطعات و تولید خودروهای مشترک، این‌بار سفیر ایران در باکو از تولید نخستین خودروهای مشترک تولیدی ایران و آذربایجان در اواخر ماه سپتامبر خبر داد.

همزمان با مذاکرات و برنامه کاری خودروسازان برای تولید خودروهای مشترک در کشورهای آسیای میانه به گفته جواد جهانگیرزاده خودروهای مشترک تولیدی ایران و آذربایجان در ماه سپتامبر تولید می‌شود. مراسم کلنگ زنی کارخانه مشترک خودروسازی ایران و آذربایجان توسط دو شرکت آذیوروکار و خودروی پارس در اواسط سال 2016 در منطقه صنعتی نفتچالای آذربایجان به زمین زده شد. ظرفیت این کارخانه خودروسازی حدود 10 هزار دستگاه در سال است و قرار است 4 خودروی ایرانی دنا، رانا، سورن و سمند تولید کند. ارزش این پروژه مشترک 15 میلیون دلار است.

پیش از این، نماینده شرکت آذیورو کار آذربایجان گفته بود: قیمت خودروهای جدید بین 10 تا 12 هزار منات (5800 تا 700 هزار دلار) خواهد بود. وی گفته بود، استاندارد خودروهای تولیدی یورو 5 خواهد بود. تولید برخی از قطعات یدکی قرار است در کارخانه‌های داخل جمهوری آذربایجان انجام شود. این کارخانه قصد دارد با پارک صنعتی سومگاییت و کارخانه جدید شرکت سوکار آذربایجان نیز همکاری کند.