پلی‌پروپیلن گران می‌شود؟

15:48 - 1400/01/17
در حالی که پلی‌پروپیلن در ماه‌های اخیر اوضاع خوبی را تجربه نکرده و افت قیمت ملموسی در بازار این محصول رخ داده است، موسسه پلاتس از احتمال بهبود قیمت در فصل پایانی سال جاری به لطف تاخیر در ورود سایتهای جدید به مدار تولید و رشد تقاضا در چین خبر می‌دهد.
 پلی‌پروپیلن گران می‌شود؟

بر اساس گزارش موسسه پلاتس پیش‌بینی می‌شود که تقاضای پروپیلن چین در سال 2017 میلادی با افزایشی 1/2 میلیون تنی نسبت به سال گذشته به رقم 23/7 میلیون تن برسد و در این میان نرخ آغاز به کار سایت‌های تولیدی جدید در این کشور نیز در ادامه سال جاری پایین‌تر از انتظارات خواهد بود و حتی تعداد قابل توجهی از این سایت‌ها در سال 2018 وارد مدار تولید خواهند شد. پیش‌تر انتظار می‌رفت که در سال جاری میلادی 1/9 میلیون تن ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن وارد مدار تولید شود اما در حال حاضر این رقم در سطح 1/2 میلیون تن برآورد می‌شود.

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که تقاضا برای پلی‌پروپیلن و افزایش ظرفیت تولید این محصول در چین با نرخی مشابه در سال جاری میلادی رشد کند و همین امر نیز اوضاع بازار این محصول را بهبود بخشد.

در عین حال پس از رشد 37 درصدی سطح واردات پلی‌پروپیلن از سوی چینی در فصل ابتدایی سال جاری به لطف رشد 12 درصدی قیمت این محصول در بازارهای آتی این کشور،  انتظار می‌رود که شاهد آرام‌تر شدن روند واردات در میان مدت باشیم تا بدین ترتیب بازار بتواند حجم عظیم پلی‌پروپیلن وارد شده را هضم کند. در پی واردات قابل ملاحظه در ماه فوریه قیمت پروپیلن رافیا در بازارهای آتی این کشور در اوایل ماه جاری میلادی نسبت به اوج قیمت ما فوریه افتی 16 درصدی را به ثبت رساند. میزان کاهش قیمت در بازار نقدی داخی و وارداتی نیز به ترتیب برابر با 14 و 9 درصد گزارش می‌شود.

به تبع این امر سطح واردات پلی‌پروپیلن چین در ماه آوریل افتی حدود 30 درصد را پشت سر گذاشت. در این میان فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که میزان واردات در فصول دوم و سوم سال جاری نیز حدود 30 درصد پایین‌تر از فصل ابتدایی سال باشد.

در این میان انتظار می‌رود که شاهد بهبود تقاضا برای پروپیلن در اواخر فصل سوم و اوایل فصل چهارم سال جاری به لطف رشد مصرف این محصول در صنایع ساخت لوازم خانگی و الکترونیکی وسایر بخش های تولید کالاهای خشک مصرفی به تبع نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی باشیم که این امر در کنار محدودیت‌های سمت عرضه می‌توان منجر به رشد قیمت‌ها در فصل پایانی سال شود.