چقدر احتمال دارد تحریم های نفتی ایران لغو شوند؟

15:27 - 1400/01/17
چقدر احتمال دارد تحریم‌های نفتی ایران لغو شوند؟

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، جو بایدن مکررا از توافق هسته با ایران که ترامپ از آن خارج شد حمایت کرده و وعده بازگشت به این معاهده بین‌المللی را داده است که در صورت وقوع منجر به لغو تحریم‌های نفتی می‌شود.

در روزهای گذشته بلومبرگ در گزارشی به قلم جولین لی، تحلیلگر ارشد این رسانه به موضوع بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در دوره ریاست جمهوری بایدن پرداخت. در این گزارش، لی گفته بود موضوع ایران که می‌تواند شامل مذاکره و لغو تحریم‌های نفتی و بانکی باشد در صدر لیست اولویت‌های بایدن قرار ندارد و امری زمان‌بر خواهد بود.

با این حال، نباید این گزارش را چیزی بیشتر از یک تحلیل البته معتبر به شمار آورد. اینکه رسیدن دو کشور به یک توافق و احتمال بازگشت آمریکا به برجام یک شبه اتفاق نمی‌افتد، امری بدیهی است. اما نمی‌توان احتمال چراغ سبز کاخ سفید به خریداران نفت ایران پیش از بازگشت به برجام را کاملا رد کرد.

یعنی ممکن است در همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری بایدن، ایران بتواند به رشد صادرات نفت خود ادامه دهد و همزمان برنامه پیچیده آمریکا در قبال ایران برای کاهش تنش‌ها پیش برود. بر این اساس، موسسات مختلف در ماه‌های گذشته به گمانه‌زنی در مورد بازگشت نفت ایران پرداختند.

به گفته این نهادها، ایران می‌تواند فروش نفت و میعانات گازی اش را تا پایان سال ۲۰۲۱ به محدوده ۲میلیون بشکه در روز برساند. ونزوئلا نیز در این سناریو ممکن است مشمول لغو تحریم آمریکا شود که به افزایش عرضه نفت در بلندمدت می‌انجامد.