دیده بان بورس 14 دی 99

پیش بینی بورس امروز | ریزش ادامه دارد؟

14:23 - 1400/01/17
از دید ناظران، بورس برای اینکه بتواند ریزش های پی در پی را متوقف کند به چه نیاز است. چگونه هیجان موجود ناشی از رفتار معامله گران را باید تخلیه کرد.
پیش بینی بورس امروز | ریزش ادامه دارد؟

دنیای بورس | افت سنگین شاخص‌کل در روز گذشته نشان از رفتار هیجانی سهامداران دارد، رفتار هیجانی که در دو فصل ابتدایی سال، دو جنبه متفاوت از آن را مشاهده کردیم. در سه ماه نخست سال، همه رخدادها و اتفاقات در جهت رشد شاخص‌کل تعبیر می‌شد و به نوعی بازار در یک محیط ایزوله قرار گرفته بود.

در این شرایط تاثیر اخبار منفی به شدت کاهش یافته بود؛ فرقی نداشت خبرِ منفی جنبه سیاسی داشته باشد یا اقتصادی، بازار مسیر پرشتاب صعودی خود را ادامه می‌داد.

در این شرایط احتمال افت، اصلاح یا ریزش بورس از ذهن سهامداران دور شده بود و در نتیجه هر سهمی برای خرید و نگهداری به چشم سرمایه‌گذاران جذاب بود. اما بعد از اتفاقات مردادماه و وعده هایی که هیچ گاه عملی نشد، پیش‌فرض ذهنی سهامداران تغییر کرد و حالا رشد پرقدرت بورس دور از انتظار است.

در ماه‌های اخیر شرایط بنیادی بسیاری از شرکت‌ها بهبود یافته و انتظار می رود گزارش‌هایی که در دی ماه منتشر می شود موید همین مطلب باشد اما بازار دوباره در یک حالت ایزوله قرار گرفته است و اخبار مثبت را با فیلتر تردید و منفی‌نگری، بررسی می‌کند.

هیجان کاذب در جمع سهامداران به قدری افزایش یافته است که حتی شرکت‌هایی که از نظر بنیادی در شرایط فوق‌العاده‌ای هم هستند، به دید سهامداران ارزش خرید یا نگهداری ندارد و در نتیجه فشردن دکمه فروش، دم‌دستی‌ترین راه برای خلاصی از شرایط فعلی است.

بعد از هیجان صعودی در 4 ماه نخست سال، بازار بلافاصله وارد فاز فروش شده است و فرصتی پیدا نکرد تا هیجان ابتدای کار را در خود حل کند. در نتیجه هیجان ابتدای سال، در موج فروش‌ها خالی شد.

بورس برای این که بتواند مسیر منطقی، به دور از احساسات و منطبق با تحلیل در پیش بگیرد، به خالی شدن هیجان‌های کاذب موجود نیاز دارد، نیازی که با گذشت زمان برآورده خواهد شد.

 حاشیه بازار

در معاملات روز گذشته بازارهای ارز و طلا، نوسان خاصی مشاهده نشد. دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها در میانه‌های کانال 25 هزار تومان دادوستد می شود. به نظر می رسد تقاضای فعلی در بازار ارز فقط به میزان نیاز خریداران است و به عبارتی تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار ارز کاهش یافته است.

فعالان بازار ارز کماکان نمی توانند پیش بینی و تحلیل دقیقی از شرایط آتی داشته باشند و انتظار افت قیمت به اندازه انتظار رشد قیمت ارز است. در بازار طلا نیز هر قطعه سکه در محدوده 11 میلیون و 700 تا 11 میلیون و 800 هزار تومان در نوسان است.

در بازارهای جهانی نیز این روزها رمزارزها یکه تاز بازارها هستند. هر بیت کوین هم اکنون به مرز 33 هزار دلار رسیده است  و بقیه رمزارزها نیز شرایط مشابهی داشته‌اند.