هدف شاخص کل چرا تغییر کرد؟/ معاملات بازار سهام به کدام سو کشیده می‌شود؟

12:21 - 1403/03/07
روند شاخص‌های سهامی مدتی است نزولی شده و کاهش قیمت‌های سهام همچنان فعالان بازار سهام را برای شناسایی نقطه ورود راضی نکرده است.

بازار سهام در هفته‌های اخیر شاهد شکل‌گیری یک روند نزولی در شاخص‌های اصلی بوده است. افت متداوم قیمت سهام ناشی از تغییرات چشم‌انداز‌های کوتاه مدت بوده است. بورس تهران پس از انتشار عملکرد مالی ضعیف صنایع در زمستان که بخشی از آن نشأت گرفته از محدودیت‌های گازی بوده است؛ شاهد انتشار خبر‌های غیر رسمی مبنی بر شروع دور جدیدی از مذاکرات سیاسی است که نه تنها بازار طلا و ارز را تحت الشعاع قرار داده، بلکه چشم‌انداز‌های صعودی کوتاه مدت را شدیداً سرکوب کرده است.

حباب صندوق موج از 27 درصد عبور کرد / صعود سود مؤثر سالانه اخزا به بیش از 37 درصد

هدف شاخص کل چرا تغییر کرد؟/ معاملات بازار سهام به کدام سو کشیده می‌شود؟7

بازار سهام روز یکشنبه شاهد کاهش ارزش معاملات خرد تا سطح 2 هزار و 52 میلیارد تومان بود. بورس تهران روز یکشنبه را با سهم 96 درصدی رنگ قرمز در نقشه معاملات پشت سر گذاشت. دیروز شاهد خروج 655 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. ارزش صف‌های خرید سهام روز یکشنبه کمتر شد. ارزش صف‌های خرید با 62 درصد کاهش به نسبت روز شنبه به سطح 18 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با 119 درصد افزایش تا 2 هزار و 35 میلیارد تومان افزایش داشت.

از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی تا حدی امید رشد قیمت کوتاه مدت را از بازار سهام ربود و با وجود دامنه حد نوسان دو درصدی، شاخص‌های سهامی بیش از روز شنبه ریزش داشتند. تداوم روند خروجی جریان پول حقیقی نشان از افزایش عرضه حقیقی دارد اما همچنان شکاف بین عرضه تقاضا به سمت کاهش قیمت‌ها سنگینی می‌کند.

هدف شاخص کل چرا تغییر کرد؟/ معاملات بازار سهام به کدام سو کشیده می‌شود؟1

پای تفاهم نامه‌های عربستان و ژاپن به آرامکو باز شد!

بازار سهام در روز‌های معاملاتی اخیر شاهد تشدید روز افزون رکود معاملاتی بوده است و خروج جریان پول مدتی است که به شدت خود افزوده است. با این اوصاف باید منتظر ماند تا شاخص کل بورس تهران بر روی یک سطح حمایتی آرام بگیرد و از شرایط رکودی و نزولی، وارد روندی رکودی با نوسانات اندک باشیم تا شرایط اخبار مؤثر بر بازار سهام اندکی چرخش کند.

هدف شاخص کل چرا تغییر کرد؟/ معاملات بازار سهام به کدام سو کشیده می‌شود؟4