افت عملکرد خودرو و قطعه‌سازان در بهمن 1402

11:22 - 1402/12/25
آمارها حاکی از کاهش شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی مربوط به خودرو و خدمات در بهمن سال جاری در مقایسه با ماه مشابه 1401 و افزایش آن نسبت به دی ماه 1402 هستند.

شاخص تولید و فروش در شرکت‌های بورسی مربوط به خودرو و قطعات هرچند در بازه ماهانه با افزایش همراه بوده اما در مقیاس نقطه به نقطه حتی از شاخص کل شرکت‌های صنعتی نیز کاهش شدیدتری را تجربه کرده است.

شاخص تولید و فروش کل شرکت‌های صنعتی

بر اساس آمار منتشر شده از شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی، می‌توان مشاهده کرد شاخص تولید برای کل گروه‌های صنعتی در بهمن ماه 1402 حدود 1.9 درصد کاهش داشته و علاوه بر آن شاخص فروش نیز تقریبا 3.4 درصد نسبت به ماه مشابه در 1401 کمتر شده است. در مقابل در مقایسه ماهانه، شاخص تولید 1 درصد و شاخص فروش 6.1 درصد افزایش داشته‌اند. 

افت عملکرد خودرو و قطعه‌سازان در بهمن 140216

رشد شاخص تولید و فروش خودرویی‌ها در بهمن نسبت به دی 1402

این درحالیست که مشخصا رشته فعالیت‌های مربوط به خودرو و قطعات، در یازدهمین ماه 1402 با افزایش 4.5 درصدی شاخص تولید در بازه ماهانه روبه‌رو شده و شاخص فروش آن نیز حدود 2.7 درصد افزایش پیدا کرده است.  مشاهده می‌شود در مقیاس ماهانه، رشد شاخص تولید خودرو از شاخص تولید کل صنعت بیشتر بوده اما مقایسه شاخص فروش آن دو حاکی از کمتر بودن رشد تولید خودرو در مقایسه با کل صنعت است. 

کاهش تولید و فروش خودرویی‌ها در قیاس با بهمن 1401

همچنین بر مبنای گزارش مرکز پژوهش‌ها شاخص تولید رشته فعالیت های مربوط به خودرو نشان می‌دهد این شاخص در بهمن سال جاری حدود 16.4 درصد در قیاس با ماه مشابه در 1401 کاهش یافته است که حدودا 8 برابر شدیدتر از کاهش شاخص تولید کل گروه‌های صنعتی است. علاوه بر آن مشاهده می‎شود شاخص فروش رشته فعالیت‌های خودرو نیز حدود 12.1 درصد در مقایسه با بهمن 1401 کاهش پیدا کرده که حدود 4 برابر شدیدتر از کاهش شاخص فروش کل گروه‌های صنعتی به نظر می‌رسد. 

به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد علی‌رغم اینکه شاخص تولید و فروش کل گروه‌های صنعتی در بهمن ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه در 1401 دچار کاهش شده اما این کاهش در گروه خودرو و قطعات شدت بیشتری را تجربه کرده است. در مقابل در مقیاس ماهانه می‌توان مشاهده کرد شاخص تولید خودرویی‌ها رشد بیشتری نسبت به کل صنعت داشته اما در شاخص فروش، شاخص کل صنعت رشد شدیدتری در مقایسه با خودرویی‌ها تجربه کرده است. 

افت عملکرد خودرو و قطعه‌سازان در بهمن 14027