تحرکات جریان پول حقیقی با افزایش سرمایه 72 همتی ذوب آهن اصفهان!

12:12 - 1402/12/06
شرکت ذوب آهن اصفهان در اطلاعیه سامانه کدال خود از افزایش سرمایه 1015 درصدی پرده برداری کرد که در معاملات سهامی روز شنبه با استقبال سهامداران از نماد ذوب همراه شد.

بازار سهام در سال 1402 به صورت متداوم با خبرهای افزایش سرمایه شرکت‌ها مواجه است. بسیاری از فعالان بازار سهام معتقد بودند که موتور محرک بورس تهران در سال جاری، افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. با این حال به نظر می‌رسد؛ شاخص کل بورس تهران انتظارات تحلیل‌گران را پاسخ نداده است و همچنان در محدوده مرداد ماه سال 1399 قرار دارد.

نکته قابل توجه دیگر در تأثیر افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بازار سهام؛ تدریجی بودن این اثرگذاری است. شرکت‌های بزرگ بورسی و هلدینگ‌های بازار سهام که توسط سازمان بورس ملزم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شده‌اند؛ با توجه به تصمیم هیئت مدیره، وارد مرحله تجدید ارزیابی می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که همزمانی کمتری در افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل واقع شود و بورس تهران به صورت پیاپی از سوی افزایش سرمایه تک سهم‌ها حمایت شود.

این روند موجب می‌شود که بار حمایتی این فرایند در یک مرحله به بازار سهام منتقل نشود و شاخص کل در یک روند صعودی حمایت قابل توجهی نداشته باشد اما با در نظر گرفتن رکود معاملاتی شدید بازار سهام در سال جاری، حمایت مقطعی و متعدد اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از شدت رکود معاملاتی بورس تهران می‌کاهد.

روز حساب انویدیا بعد از رشد ۴۰۰ درصدی

افزایش سرمایه ذوب آهن روند رکود معاملاتی را شکست!

بورس تهران در معاملات سهامی روز شنبه 5 اسفند ماه، با تغییرات روند معاملات سهام ذوب آهن اصفهان مواجه بود. بازار سهام در این روز حکایت از اقبال فعالان بازار به سهام ذوب آهن داشت و پس از خروج جریان پول حقیقی 10 روزه از این نماد، شاهد ورود 22 میلیارد تومان پول حقیقی به سهام شرکت ذوب آهن اصفهان بودیم.

ورود جریان پول حقیقی به سهام ذوب آهن اصفهان با انتشار خبر افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به مبلغ 71 هزار و 760 میلیارد تومان یا 1015 درصد باعث شد تا سهام ذوب بیشترین ارزش معاملات سهام را در بین نماد‌های بازار سهام به ثبت برساند و روند تشدید رکود معاملاتی بورس تهران با افزایش ارزش معاملات خرد سهام شکسته شود.

شرکت ذوب آهن اصفهان در 21 روز معاملاتی قبل از انتشار خبر افزایش سرمایه خود؛ روزانه به طور متوسط 5.6 میلیارد تومان و در مجموع 116.7 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی خود را از دست داده بود؛ اما در معاملات سهام روز شنبه 5 اسفند ماه، سهام ذوب با ورود 21.6 میلیارد تومانی پول حقیقی همراه بود و بیشترین ورود جریان پول حقیقی را در بازار سهام به نام خود ثبت کرد.