نفتا به کمک پلیمرها می‌آید/ افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی ادامه‌دار می‌شود

16:31 - 1402/11/30
2 سیگنال جهت‌دهنده به قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی ظرف هفته اخیر افزایشی بودند و این موضوع باعث رشد قیمت پایه اغلب گروه‌های کالایی در رینگ محصولات پلیمری و شیمیایی شد. با توجه به پیش‌بینی رشد مستمر قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال‌های بنیادی، احتمال رونق رینگ محصولات پتروشیمی ظرف روزهای آینده محتمل است.

محصولات زیر گروه پتروشیمی گرانتر از هفته قبل در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شدند؛ افزایش بهای جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی حامی اصلی صعود قیمت‌های پایه بود. این در حالی بود که نرخ حواله ارز در بازار مبادله نیز ظرف یک هفته اخیر افزایشی 0.39 درصدی داشت و این افزایش نیز از رشد قیمت‌های پایه حمایت کرد.

شیمیایی‌ها پیشتاز رشد نرخ

قیمت پایه بنزن با ثبت رشد 7.7 درصدی، بیشترین افزایش نرخ را در میان محصولات مختلف زیرگروه پتروشیمی‌ها به خود اختصاص داد؛ اوره گرانول با ثبت رشد 57 درصدی، سود کاستیک با ثبت رشد 4.88 درصدی، آروماتیک سنگین با ثبت افزایش 4.7 درصدی و متانول با ثبت افزایش 4.7 درصدی در زمره محصولاتی بودند که بیشترین میزان رشد نرخ پایه را ظرف هفته اخیر به ثبت رساندند.

نفتا به کمک پلیمرها می‌آید

بیشترین رشد قیمت پایه در رینگ پلیمرها مربوط به استایرن بوتادین ، پلی‌پروپیلن نساجی و پلی‌پروپیلن فیلم بود. قیمت پایه این محصولات به ترتیب رشدی 2.6 درصدی، افزایشی 2.29 درصدی و رشدی 2.29 درصدی داشتند. اگرچه رشد قیمت پایه در رینگ پلیمرها کمتر از افزایش بهای پایه محصولات شیمیایی بود، اما صعود بهای نفتا به سقف نرخ 4 ماهه می‌تواند حامی قیمت پایه محصولات پلیمری در بازه میان مدت باشد.

نفتا در سقف نرخ 4 ماه اخیر خود در نوسان است و این موضوع باعث حمایت قیمت پایه محصولات پلیمری در رینگ داخلی می‌شود. نفتا فرآورده‌ای نفتی است که به‌عنوان خوراک بسیاری از پالایشگاه‌ها به مصرف می‌رسد و از همین‌رو بهای محصولات پلیمری با آن نوسان قیمتی همگرا دارد.

ظرف روز جمعه شانزدهم فوریه هر تن نفتا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 663 دلار و 29 سنت معامله شد؛ اگرچه بازده هفتگی نفتا منفی 0.25 درصد را به ثبت رساند، اما این محصول ظرف بازه ماهانه رشدی 5.5 درصدی داشت. نگرانی در خصوص اختلال عرضه نفت به دلیل تشدید تنش در خاورمیانه باعث شد تا ظرف روهای گذشته بهای نفتا به بیش از 650 دلار یعنی سقف قیمت 4 ماه اخیر خود صعود کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد آتش‌بس حماس را رد کرد، در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پتانسیل مذاکره را برجسته دانست. در عین حال حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه را تشدید کرد و سیگنالی افزایشی برای بازارها به ارمغان آورد.