احتمال قطع گاز صنایع، به رونق رینگ محصولات زنجیره فولاد انجامید

موج گرانی در رینگ فولاد ادامه‌دار می‌شود؟

12:41 - 1402/09/24
واهمه از قطعی گاز واحدهای صنعتی با شدت گرفتن موج سرما در کشور به رونق معاملات زنجیره آهن و فولاد در کشور انجامید به‌نحوی که ظرف سومین هفته از آذر ماه 100 درصد عرضه آهن‌اسفنجی با رقابت قیمتی 21 درصدی معامله شد؛ میزلن فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به 89 درصد رسید و رینگ مقاطع طویل فولادی پس از ماه‌ها رکود، رونقی نسبی را تجربه کرد.

معاملات محصولات زنجیره آهن و فولاد ظرف سومین هفته از آذر ماه رونقی دوباره به خود دید؛ به‌نحوی که آهن‌سفنجی در کانال قیمتی 13 هزار تومان تثبیت شد، شمش فولاد تا یک قدمی 19 هزار تومانی شدن پیش رفت و رینگ مقاطع طویل فولادی نیز پس از ماه‌ها رکود رنگی از رونق نسبی همراه با افزایش قیمت را به خود دید.

واهمه کسری گاز، میلگرد را گران کرد

ظرف سومین هفته از آذر ماه بالغ بر 192 هزار تن میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار تومان تا 21 هزار و 400 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. میزان عرضه مطابق با هفته‌های قبل بود، اما کف و سقف قیمت پایه رشدی جزئی داشت. افزایش  بهای معامله شمش فولاد در معاملات بازار فیزیکی بورس کالا، رشد نرخ پایه مقاطع طویل فولادی را نیز به همراه داشته است. علی‌رغم افزایش بهای پایه مقاطع طویل فولادی، اما تقاضا برای میلگرد افزایش شد و به 113 هزار و 699 تن رسید. در نهایت نیز 62 هزار تن میلگرد فولادی از این بازار معامله شد.

میانگین نرخ فروش میلگرد فولادی از رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا ظرف روز چهارشنبه 22 آذر ماه به 21 هزار و 257 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این میلگرد به 23 هزار و 200 تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین روز میلگرد در بازار آزاد با نرخ 24 هزار و 200 تومان معامله شد و در هیمن قیمت نیز مشتری داشت. به این ترتیب فاصله قیمتی هزار تومانی برای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا، بر تمایل متقاضیان برای خرید از رینگ فیزیکی افزود.

در شرایطی که تغییری در بازار مصرف مقاطع طویل فولادی رخ نداده است، واهمه از قطعی گاز واحدهای فولادی و تاثیر آن بر قیمت محصولات نهایی باعث افزایش حضور متقاضیان سرمایه‌ای در این بازار و رشد حجم معاملات شده است.

89 درصد عرضه شمش معامله شد

بررسی داده‌های معاملاتی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از آذر ماه امسال از عرضه 231 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 850 تومان تا 18 هزار و 627 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا  حکایت دارد. جهش تقاضا و نرخ فروش آهن‌اسفنجی در هفته جاری، محرک تقاضا در رینگ شمش فولاد شد، به‌نحوی که در این زمان تقاضا برای این محصول به 338 هزار و 955 تنی رسید و در نهایت نیز 206 هزار تن شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا به 89 درصد رسید.

در حالی 89 درصد عرضه شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد که تا چند هفته قبل نسبت حجم فروش به حجم عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا کمتر از 50 درصد بود، اما واهمه از گرانی شمش فولاد در اثر رشد نرخ آهن‌اسفنجی، نوردکاران را به خرید شمش ترغیب کرد و رونق خوب رینگ شمش را رقم زد.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به 18 هزار و 726 تومان رسید که این رقم اندکی بالاتر از سقف قیمت پایه بود. متقاضیان برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد حاضر به رقابت قیمتی با یکدیگر نیز شده‌اند.