بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا 20 تیر 1402 / نوسان شاخص کل در محدوده‌ای کوتاه

16:20 - 1402/04/19
شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز جاری با افت 17 هزار واحدی کار را تمام کرد و بازار اوراق بهادار تهران رخ منفی را به نقشه بازار زد. بیشترین تأثیر منفی روی شاخص کل را نمادهای میدکو، بانک ملت؛ کگل و نماد مخابرات ایران داشت. ارزش بازار کمتر از 7 هزار و 900 همتی به کار خود پایان داد و ارزش معاملات نیز روی رقم 5 هزار و 500 میلیاردتومانی ایستاد.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی 522 میلیارد تومان در رتبه یک برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفته بود و گروه بانکی و سیمانی نیز به ترتیب با ارزش معاملاتی 332 و 272 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی جاری گرفت.

نمادهای دانا، خزامیا، نوین و نماد انرژی بیشترین ورود پول حقیقی‌ها را به خود گرفتند و در مقابل نماد بانک ملت با خالص خروج 84 میلیاردتومانی حقیقی‌ها در جایگاه اول ایستاد.

از بازار بورس تهران رقم بیش از 800 میلیاردتومانی و از بازار فرابورس نیز رقمی در حدود 200 میلیاردتومانی توسط حقیقی‌ها پول خارج شد تا خالص حدود یک هزار میلیاردتومانی برای خروج پول حقیقی‌ها در بازار امروز ثبت شده باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس تهران امروز 17 هزار واحدی دیگر از ارزش خود را از دست داد و بازار با رخ منفی به کار خود پایان داد. از منظر تکنیکالی شاخص در بین محدوده‌های 2.2 میلیون واحدی (که  به‌عنوان  سطح مقاومتی) و محدوده 2.13 (که به‌عنوان سطح حمایتی) شناخته می‌شود در حال نوسان است. ریزش بازار امروز این ترس را در دل اهالی بازار ایجاد می‌کند که ممکن است شاخص به خواهد سطح حمایتی 2.13 میلیون واحدی را از دست بدهد که دراین‌خصوص روزهای گذشته صحبت کرده‌ایم.

درصورتی‌که شاخص کل بورس تهران رقم 2.13 میلیون واحدی را که به‌عنوان یک سطح حمایتی است را از دست بدهد اوضاع برای ادامه برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر کمی سخت‌تر خواهد شد و بازار ممکن است برای رسیدن به ارقام بالاتر به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

درصورتی‌که ازدست‌رفتن این حمایت ممکن است سطح حمایت 2.1 میلیون واحدی هم از بین برود و شاخص تا محدوده‌های کمتر از 2 میلیون واحد ریزش داشته باشد. (محدوده زردرنگ) که تقریباً کف کانال صعودی فرضی نیز محسوب می‌شود.

روز گذشته در مورد اصلاح زمانی شاخص کل صحبت کردیم و این احتمال از نظر زمانی ممکن است برای شاخص ایجاد شود که شاخص کل در روزهای آینده دچار تغییراتی شود و این تغییرات باتوجه‌به سطوح موجود در مسیر صعودی باشد. 

می‌توانید از طریق لینک زیر گزارش روز قبل در مورد اصلاح زمانی فیبوناچی شاخص کل بورس تهران را مطالعه کنید:

پیش‌بینی بورس فردا 19 تیر 1402 / آیا شاخص کل به پایان اصلاح زمانی نزدیک می‌شود؟

اما کماکان شاخص کل در محدوده 161 درصدی فیبوناچی موج اصلاحی کوتاه‌مدت قرار دارد که با حروف ABC مشخص شده است. درصورتی‌که  اصلاح زمانی شاخص در این محدوده‌ها به سمت اعداد و ارقام بالاتر حرکت کند روند اصلاحی ما به سه موج ABC  به کار خود پایان داده است در غیر این صورت با ازدست‌رفتن سطح حمایتی ذکر شده ممکن است اصلاحی سه موجی به پنج موجی تغییر کند و تا محدوده (باکس زردرنگ) مشخص شده روی نمودار افت داشته باشیم.

حالا باید دید شاخص بورس تهران با انتشار گزارش‌های سه‌ماهه سال 1402 که در روزهای آتی روی سامانه کدال قرار گرفته می‌شود به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد.

پیش‌بینی بورس فردا 20 تیر 1402 / نوسان شاخص کل در محدوده‌ای کوتاه3