چه خبر از کدال؟ علت تغییر سود عملیاتی در چند نماد چیست؟

11:18 - 1402/03/07
امروز در سامانه کدال تعدادی از شرکت‌های بازار سرمایه در گزارش‌های خود دلایل تغییر سود عملیاتی را اعلام کردند.

 در اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه کدال شرکت نفت پارس عنوان کرد 49 درصد از سهام شرکت بازرگان را از طریق مزایده به فروش می‌رساند. شرکت داروسازی امین بیان داشت؛ نرخ فروش 23 قلم از محصولات این شرکت در گروه‌های اعصاب، گوارش، قلب و عروق، ضد حساسیت به جهت پوشش هزینه هزینه‌های از افزایش قیمت مواد اولیه و بر اساس مجوز سازمان غذا و دارو به میزان 4% افزایش‌یافته است.

شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما اعلام کرد: باتوجه‌به افزایش بهای تمام شده محصولات ناشی از افزایش نرخ ورق فولادی (مواد اولیه)، افزایش نرخ دستمزد و اثر تورمی هزینه‌ها طبق محاسبات انجام شده قیمت تمام شده، هیئت‌مدیره افزایش نرخ فروش محصولات را از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1402 جهت اجرا مصوب کرد.

شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده بیان کرد؛ پروانه بهره‌برداری معدن سنگ مرمریت با ظرفیت استخراج سالیانه به میزان 12000 تن از تاریخ 30 اردیبهشت 1402 تا 30 اردیبهشت 1410 مدت 8 سال دریافت شده است.

شرکت زامیاد در خصوص علت تغییر سود شفاف‌سازی کرد. این شرکت عمده‌ترین دلایل تغییر سود عملیاتی دروه مالی منتهی به 29 اسفندماه را نسبت به دوره مشابه سال قبل را افزایش تعداد و قیمت فروش انواع محصولات تجاری سبک به شرکت دانسته است.

شرکت سبحان دارو نیز تغییر ترکیب تولید و فروش سبد محصولات و افزایش در مقدار تولید و فروش را از دلایل رشد سود اعلام کرده است.

همچنین شرکت فولاد افزا سپاهان در خصوص دلایل تغییر بیش از 30 درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه قبلی عنوان کرد: عمده دلایل افزایش مزبور بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی ناشی از تعدیلات توافقات نرخ‌های فروش و همچنین افزایش تناژ فروش در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 1401 است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران هم در خصوص دلایل افزایش بیش از 30 درصدی سود عملیاتی شرکت در عملکرد مالی 1401 نسبت به دوره مشابه قبل توضیح را ارائه کرده است.

شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران (فلوله) در خصوص برخی از بندهای گزارش حسابرس صورت‌های مالی اظهار داشت: در خصوص زمین کارخانه تپه سفید مکاتبات متعددی با سازمان‌های مربوطه صورت‌گرفته و از طریق مراجع قضایی پیگیری شده است. محصولات کارخانه لوله و ماشین‌سازی ایران از جنس چدن و در اوزان سنگین است و در مقابل حوادثی چون آتش‌سوزی و زلزله از مقاومت بالایی برخوردار هستند. به همین علت به‌منظور رعایت صرفه و صلاح شرکت، به نظر پوشش بیمه‌ای محصولات کافی است.

شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال در خصوص دلایل افزایش هزینه‌های کارمزد کارگزاری نسبت به دوره مشابه سال قبل اظهار داشت: باتوجه‌به خرید اعتباری سهم از طریق کارگزاری فیروزه آسیا و مانده اعتباری کارگزاری ایمن بورس و ایجاد هزینه بهره خرید اعتباری از طریق این دو کارگزاری میزان هزینه خرید اعتباری سهم نسبت به سنوات مشابه افزایش داشته است.

اما در خصوص آگهی دعوت به مجامع نمادهای فجوش، پاریز، دتوزیع و خشرق سهام‌داران خود را به مجمع‌عمومی و فوق‌العاده دعوت کردند.

افزایش سرمایه 85 درصدی نماد دعبید از محل سود انباشته نیز مورد تأیید حسابرس و بازرس قانونی قرار گرفته است.