بررسی عملکرد فصلی و ماهانه فولاد خوزستان / فخوز به روند نزولی سود خود پایان می‌دهد؟

10:53 - 1402/01/27
فولاد خوزستان با ارزش بازاری در حدود 78 هزار میلیارد تومان در تابلوی اصلی بازار بورس تهران در حال داد و ستد است. از مالکان عمده این نماد، شرکت گروه صنعتی توسعه اقتصادی پایندگان با 46 درصدی مالکیت است. شرکت سرمایه گذاری آیته صبا نیز با 3 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

شرکت فولاد خوزستان (فخوز) در انتهای پاییز 1401 با فروش فصلی در حدود 12 هزار و 900 میلیارد تومان توانست حدود هزار و 498 میلیارد تومان را به عنوان سود فصلی شناسایی کند. این شرکت در مجموع 9 ماهه منتهای به سال 1401  خود  به درآمد عملیاتی 36 هزار و 600 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است که سهم سه ماه بهار 12 هزار و 700 و تابستان نیز به رقم 11 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

تغییر حاشیه سود خالص فخوز از نیمه‌های دوم سال گذشته رویه منفی را در پیش گرفته است و حاشیه سود ناخالص 31 درصدی فصل بهار به حاشیه سود 10 درصدی در تابستان تنزل پیدا کرد.

نمودار قیمتی فخوز

اما این روند منفی فخوز نبود و فخوز در پاییز به حاشیه سود فصلی یک درصدی رسید. فولاد خوزستان در نمودار تعدیل شده در  انتهای تابستان 1399 (حوالی شهریور ماه) حدود قیمتی 460 تومانی را داشته که این قیمت در تابستان 1400 نیز به این محدوده قیمتی رسیده است.

اما با توجه به افزایش سرمایه و سودهای نقدی پرداخت شده در سال 1401 و افت‌ سود خالص و ناخالص، قیمت این سهم در شهریور ماه 1401 حوالی 230 تومانی قرار گرفت (به صورت تعدیل شده).

با این حال روند تغییر قیمت نماد فولاد خوزستان از انتهای سال 1401 رویه‌ای مثبت شده است و بازار با استقبال خوبی قیمت این سهم را از محدوده 230 تومانی تا 400 تومان افزایش داده است. با این وجود باید دید فخوز در طول روزهای آینده و در چهارمین تابستان خود می‌تواند از پس مقاومت 460 تومان رهایی یابد یا همچنان در زیر این اعداد و ارقام خواهد ماند.

رکورد فروش ماهانه این شرکت تا قبل از اسفند ماه 1401 مربوط به اردیبهشت ماه بوده است که توانسته است 6 هزار میلیارد تومان فروش ماهانه ثبت کند و این رقم در شهریور ماه در یک قدمی رکورد قبل قرار گرفته است. فخوز حدود 5 هزار و 669 میلیارد تومان را در شهریور ماه فروخت تا با اغماض دومین فروش و درآمد ماهانه سنگین خود را در سال 1401 ثبت کند.

بررسی عملکرد فصلی و ماهانه فولاد خوزستان / فخوز به روند نزولی سود خود پایان می‌دهد؟2

فروش ماهانه شرکت فولاد خوزستان

اسفند ماه برای نماد فخوز  کاملاً متفاوت بود و در این ماه به فروش بیش از 7 هزار و 650 میلیارد تومانی دست یافت تا در مجموع در زمستان با توجه به نرخ فروش ماهانه‌ گزارش شده در سامانه کدال بیش از 16 هزار و 300 میلیارد تومان فروش ماهانه ثبت کند. این رقم (فروش سه ماهه زمستان) که می‌توان گفت بخش عمده ای از آن را مدیون فروش اسفند ماه است از سایر فصول گذشته سال 1401 بیشتر است. فروش بهار 12 هزار و 700 میلیارد تومان ، فروش تابستان 11 هزار میلیارد تومان و فروش پاییز 12 هزار و 900 میلیارد تومان بود.

نکته‌ای که برای فخوز باقی خواهد ماند بهای تمام شده این شرکت است که آیا در فصل زمستان همچون دوره قبل خود با بهای تمام شده بالایی مواجه خواهد شد و یا این نماد به دوران نه چندان دور خود در بهای تمام شده خواهد رسید.

بررسی عملکرد فصلی و ماهانه فولاد خوزستان / فخوز به روند نزولی سود خود پایان می‌دهد؟15

فولاد خوزستان با ارزش بازاری در حدود 78 هزار میلیارد تومان در تابلوی اصلی بازار بورس تهران در حال داد و ستد است، مالکان عمده این نماد را می‌توان شرکت گروه صنعتی توسعه اقتصادی پایندگان با 46 درصدی مالکیت در نظر داشت. همچنین شرکت سرمایه گذاری آیته صبا با 3 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

و بیش از 41 درصد از این نماد به صورت شناور در دست اهالی بازار سرمایه در حال داد و ستد است. همچنین قراردادهای اختیار خرید با قیمت اعمال‌های متفاوت برای این نماد در بورس تهران وجود دارد.

بررسی عملکرد فصلی و ماهانه فولاد خوزستان / فخوز به روند نزولی سود خود پایان می‌دهد؟18