گزارش اکوایران از معاملات بازار سهام؛

سومین روز نزولی شاخص بورس / رونق از بازار سهام رفت

16:00 - 1401/12/22
اکوایران: در معاملات دوشنبه بورس تهران دامنه نوسان شاخص‌ کل بورس کوتاه بود و با ریزش اندکی نسبت به روز گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شدند اما در نیمه دوم صعود ابتدایی را از دست دادند. در نهایت شاخص کل در سطح یک میلیون و 781 هزار و 626 واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه هزار و 571 واحد ریزش داشته است.

 

شاخص هم وزن بورس در پایان معاملات امروز 546 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 539 هزار و 104 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 11 واحد افت کرد و به رقم 22 هزار و 707 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس 154 واحد ریزش کرد و در سطح 93 هزار و 418 واحد ایستاد.

سومین روز نزولی شاخص بورس / رونق از بازار سهام رفت13

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 245 نماد رشد قیمت داشتند و 393 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 38 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی بود و 130 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. 

خودرو دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای ذوب، وبملت، وتجارت و بپاس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد وآذر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و کاما و خپارس در رتبه‌های بعدی بودند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای کگل، میدکو و پارسان بیشترین اثر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای شیران، فولاد و رمپنا بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، وسپهر و توریل بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای آریا، فزر و کزغال بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و اردستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فروژ و ددانا پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه، 66 نماد صف خرید داشتند و 49 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 41 درصدی به 291 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 34 درصد کاهش یافت و 278 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) با صف خرید 45 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از ثفارس، نمادهای بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) و تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد ثالوند بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای سخزر، بالاس، کیا و توریل بیشترین صف فروش را داشتند.

جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 101 هزار و 645 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 91 هزار و 37 میلیارد تومان بود که 90 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 325 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 187 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، وآذر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خزامیا و باما  در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 780 میلیون و 819 هزار و 959 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد فاذر و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

سومین روز نزولی شاخص بورس / رونق از بازار سهام رفت8