سقوط شاخص بورس به یک کانال پائین‌تر +جدول‌معاملات

15:35 - 1401/12/21
در روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام ریزش کردند و بزرگان بازار بیشترین نقش را در سقوط شاخص کل بورس داشتند.

به گزارش اکوایران، معاملات امروز بازار سهام با ریزش شاخص‌ها آغاز شد و در 15 دقیقه ابتدایی شاخص کل بورس به کانال 1.7 میلیونی سقوط کرد. در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل 33 هزار و 571 واحد پائین‌تر از روز کاری قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 783 هزار و 167 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 9 هزار و 613 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 539 هزار و 647 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 365 واحد افت کرد و به رقم 22 هزار و 718 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز 2 هزار و 292  واحد کاهش یافت و به رقم 93 هزار و 572 واحد رسیده است.

سقوط شاخص بورس به یک کانال پائین‌تر +جدول‌معاملات4

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 123 نماد رشد قیمت داشتند و 519 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 80 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تغییر مالکیت سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و 827 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 53 درصد افزایش یافته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وسالت (بانک رسالت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. 

خاور دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای وبانک، خزامیا و وتجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد خپارس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و انرژی3 و بورس در رتبه‌های بعدی بودند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فولاد، فارس و شستا بیشترین اثر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای وبانک، فخاس و شیران بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، زاگرس و شگویا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای کوثر، توریل و سمگا بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و انرژی3 و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 110 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 20 درصدی به 206 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 22 درصد افزایش یافت و 422 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) با صف خرید 18 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تنوین، نمادهای تکنو (شرکت تکنوتار) و خکمک (شرکت کمک فنرایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد فاذر بیشترین صف فروش را داشت و حآفرین، خمحرکه، سبزوا و غدشت دیگر نمادهایی بودند که -پس از فاذر- بیشترین صف فروش را داشتند.

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 30 هزار و 838 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 13 هزار و 619 میلیارد تومان بود که 44 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 25 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 771 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد کگل (شرکت گلگهر) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 869 میلیارد تومان بود. 

پس از کگل، انرژی بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خزامیا و حکشتی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام کگل با تعداد یک میلیارد و 323 میلیون و 902 هزار و 162 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

سقوط شاخص بورس به یک کانال پائین‌تر +جدول‌معاملات8