کوچ طبقه متوسط به حاشیه پایتخت / نیمی از تهرانی‌ها مستأجرند

13:38 - 1401/12/17
بیش از ۵۰ درصد جمعیت تهران مستاجر هستند. شهروندان از بالای شهر به پایین شهر نقل مکان می‌کنند و در نهایت دهک متوسط جامعه در جریان روند افزایش قیمت مسکن در حال خروج از شهرهستند.

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران   درنخستین جلسه کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت که با موضوع فروش متری مسکن در بورس کالا در باغ هنر اراضی عباس آباد برگزار شد، گفت: نیاز به مسکن در تهران و تمام کلان‌شهرها به وضوح احساس می‌شود. بیش از ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار در شهر تهران داریم. به صورت متوسط هر یک از این پلاک‌ها ظرفیت تولید پنج واحد مسکونی را دارند. همچنین، برای ایمن‌ شدن تهران نیاز به یک میلیون ساخت و ساز مسکن استطاعت‌پذیر است.

 

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد جمعیت تهران مستاجر هستند. شهروندان از بالای شهر به پایین شهر نقل مکان می‌کنند و در نهایت دهک متوسط جامعه در جریان روند افزایش قیمت مسکن در حال خروج از شهر هستند. مردم به جهت این روند افزایشی قیمت‌ها از تهران به حواشی شهر رانده می‌شوند.

هدایت در ادامه با اشاره به ملزومات ساخت مسکن در پایتخت اظهار کرد: مشکل نقدینگی در کشور وجود ندارد. در زمینه ساخت‌وساز نیز هیچ‌ احتیاجی به واردات مصالح نداریم. بنابراین میتوانیم با به‌کارگیری سازنده‌ها و سرمایه در جهت رفع مشکل مسکن گام برداریم. حتی تا حدودی مشکل اشتغال نیز با به‌کارگیری سرمایه کم و حل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، سود سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در طولانی مدت از سرمایه‌گذاری در بازار دلار و ارز بیشتر و ایمن‌تر بوده است.

وی با بیان اینکه مسئله پیش‌ فروش با بی‌اعتمادی برخی متقاضیان عجین شده، گفت: در بخش خصوصی، گاهی پیش فروش و ساخت ملک‌ها ده سال طول می‌کشد. نیاز به سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن دیده می‌شود، اما پلتفرم یا بستر مناسب و امنی برای فروش آن‌ها وجود ندارد. یکی از دلایل فروش متری مسکن در بورس کالا نیز همین است.

هدایت با اشاره به یکی دیگر از دلایل فروش متری مسکن در بورس کالا اظهار داشت: افراد سرمایه‌های کلان برای خرید مسکن ندارند و با فروش متری مسکن می‌توانند در بازه‌های زمانی و به تدریج در این فرایند شرکت کنند. سعی می‌کنیم در جهت خانه‌دار شدن افراد مستاجر عمل کنیم. همچنین منابع و سرمایه‌ها و پروژه‌هایی که بلااستفاده در کشور وجود دارد را در مسیر درست استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران بیان کرد: باید مشکلات طرح فروش متری مسکن پیش‌بینی و حل شود. انتظار نداریم که با ساخت ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد معضل مسکن ریشه‌کن شود، اما تلاش می‌کنیم این مدل تاثیرات خودش را در شهر بگذارد و بخش خصوصی همکاری کند. همچنین شهرداری تهران بتواند منابع و پروژه‌هایش را برای عمق بخشیدن به فروش متری وارد کند.

وی در ادامه توضیح داد: در این طرح از پروژه‌هایی استفاده می‌کنیم که از مرحله صدور پروانه و فوندانسیون عبور کرده باشد. همچنین روزانه از روند پیشرفت پروژه‌ها، گزارشی به مالکان داده می‌شود.

هدایت اضافه کرد: سعی می‌کنیم منابعی که از محل فروش هر پروژه بدست می‌آید، برای همان پروژه استفاده شود و پلتفرمی امن و قانونی برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک با بهره‌مندی از ویژگی‌های بورس کالا ایجاد شود.

وی ادامه داد: بورس فضای شفافی برای مبادلات دارد و برای خرید تضامین محکمی را دریافت می‌کند.

در ادامه خانی معاون مسکن سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اهمیت ادراک وضع موجود در حوزه دسترسی شهروندان به مسکن استطاعت‌پذیر گفت: لایحه فروش متری مسکن به زودی به صحن شورا ارائه خواهد شد. تلاش بر این بوده، با توجه به رشد شدید قیمت‌ها و چالش‌های سکونت مستاجران، افراد با سرمایه‌های خرد بتوانند به تدریج صاحب خانه شوند.

وی افزود: پروژه‌های مورد نظر، از محل تفاهم‌های شهرداری تهران با دستگاه‌های مختلف انتخاب و در نظر داریم، بدون امتیاز ویژه برای طیفی خاص، به صورت شفاف این املاک را در بورس کالا عرضه کنیم.

در ادامه این جلسه، صاحب‌نظران حوزه مسکن دیدگاه موافق و مخالف خود درباره فروش متری مسکن در بورس کالا را ارائه دادند و نسبت به چالش‌ها و مزیت‌های این طرح به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در انتهای جلسه بنا شد، لایحه فروش متری مسکن در جلسه بعدی این کارگروه ارائه شود تا با استفاده از پیشنهادات کارشناسان و متخصصان این حوزه، اصلاحات لازم لحاظ شود.