بررسی صنایع با بیشترین ارزش بازاری در بورس تهران و فرابورس ایران؛

صنایع بورسی و فرابورسی با بیشترین ارزش بازاری/ داروسازان و خودروسازان صدرنشین رشد 10 ماهه

11:26 - 1401/11/30
اکوایران: سهام شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران با توجه به زمینه فعالیت این شرکت‌ها در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. در مجموع بورس و فرابورس، بیشترین ارزش بازاری صنایع به صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی تعلق می‌گیرد و پس از این دو صنعت، صنایع کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی قرار دارند.

به گزارش اکوایران؛ سهام شرکت‌های بورس تهران بین 42 صنعت تقسیم شده‌اند. هر صنعت با توجه به موضوع فعالیت بخشی از نمادها را شامل می‌شود. هر صنعت دارای شاخص مربوط به خود است و با توجه به نوسانات قیمت سهم‌های خود و ورود شرکت‌های جدید، دچار تغییرات ارزش بازاری می‌شود. ارزش بازاری صنایع نشان می‌دهد که هر صنعت در میان دیگر صنایع بازار چه جایگاهی دارد و با مقایسه تعداد نماد‌های صنعت با ارزش بازاری آن و همین مقیاس در دیگر صنایع می‌توان تأثیر تغییرات درون صنعتی را بر شاخص کل بازار یافت. به عنوان مثال در هفته‌های اخیر که صنعت خودرو با خبرسازی زیادی مواجه بود؛ شاهد بودیم که با انتشار خبری منفی از سوی شورای رقابت، نمادهای خودرویی صف فروش می‌شدند و شاخص کل به شدت تحت تأثیر قرار می‌گرفت؛ حتی ریزش قیمت سهم‌های خودرویی به دیگر صنایع و مخصوصاً صنایع بالا دست و پایین دست خودروسازها نیز سرایت می‌کرد.
بازار سرمایه در حال حاضر با بورس تهران و فرابورس ایران شناخته می‌شود. ارزش بازاری صنایع و تغییرات آن‌ها در بورس تهران و فرابورس ایران روندی مشابه دارد اما یکسان نیستند. در مجموع بورس و فرابورس (بازار سرمایه) صنعت محصولات شیمیایی با ارزش بازاری هزار و 873 همت صدرنشین صنایع است و 23.8 درصد از ارزش بازاری صنایع را شمال می‌شود. پس از صنعت محصولات شیمیای، صنعت فلزات اساسی با هزار و 237 همت دومین جایگاه را در بین صنایع دارد و پس از آن صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ارزش بازاری 683 همت قرار دارد. 10 صنعت بزرگ بازار سرمایه حدودا 83.4 درصد از کل ارزش صنایع بازار را در بر می گیرند و سایر صنایع بازار تنها 16.6 درصد از ارزش بازاری صنایع را شامل می‌شوند. در میان 10 صنعت بزرگ بازار سرمایه، بیشترین افزایش ارزش بازاری به نسبت انتهای سال 1400 متعلق به صنعت محصولات دارویی با 65 درصد افزایش ارزش بازاری است. بعد از صنعت محصولات دارویی، دو صنعت خودرو و فرآورده‌های نفتی با 57 درصد و 37 درصد افزایش ارزش بازاری، بیشترین رشد ارزش را داشته‌اند. نکته قابل توجه در ارتباط با افزایش ارزش بازاری مربوط به سایر صنایع بازار سرمایه است که در 10 ماهه ابتدایی امسال 42 درصد رشد ارزش داشتند در حالی که 10 صنعت بزرگ افزایش ارزش 11 درصدی را تجربه کرده‌اند.

 

10 صنعت با بیشترین ارزش بازاری در بورس و فرابورس

ترتیب بزرگترین صنایع بین بورس تهران و فرابورس ایران یکسان نیست. صنعت محصولات شیمیای در بورس و فرابورس بزرگترین صنعت به شمار می‌رود. این صنعت بورس تهران 23.5 درصد از ارزش صنایع و در فرابورس 25 درصد از ارزش بازاری صنایع را دربر می‌گیرد. جایگاه بعدی در بین صنایع بورسی به صنعت فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت استخراج کانه‌های فلزی تعلق می‌گیرد در حالی که در میان صنایع فرابورس ایران پس از صنعت محصولات شیمیایی، صنعت سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت بیمه و بازنشستگی قرار دارند.

صنایع بورسی و فرابورسی با بیشترین ارزش بازاری/ داروسازان و خودروسازان صدرنشین رشد 10 ماهه9

در مقایسه ارزش بازاری صنایع بورسی به نسبت انتهای سال 1400 رشد بیشتر سایر صنایع به نسبت 10 صنعت بزرگ که در مجموع بورس و فرابورس به آن پرداختیم؛ به صورت جزئی برای هر دو آن‌ها صدق می‌کند. با این وجود در میان صنایع بورس تهران بیشترین افزایش ارزش بازاری در 10 ماهه امسال به ترتیب متعلق به صنایع عرضه برق و گاز با 63 درصد رشد، محصولات دارویی با 50 درصد رشد، خودروسازی با 40 درصد و فرآورده‌های نفتی با 39 درصد رشد است. در میان 10 صنعت بزرگ فرابورس ایران نیز صنعت خودرو با 190 درصد افزایش ارزش بازاری و صنعت محصولات دارویی با 143 درصد رشد ارزش بازاری بیشترین افزایش ارزش را در 10 ماهه امسال داشته‌اند. نکته قابل تأمل در این مورد رشد ارزش بازاری 40.5 درصدی صنعت فلزات اساسی فرابورس و رشد ارزش بازاری 20.5 درصدی صنعت محصولات شیمیایی بورس در این 10 ماهه است؛ در حالی که این دو صنعت در بورس مجاور رشد قابل توجهی نداشتند.

صنایع بورسی و فرابورسی با بیشترین ارزش بازاری/ داروسازان و خودروسازان صدرنشین رشد 10 ماهه15