مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه خبر داد:

عرضه اوراق مشتقه روی ۲۰ نماد بورسی

16:14 - 1401/11/16
اکوایران: مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه خبر از انتشار اوراق مشتقه خرید و فروش روی 20 نماد داد.

قادر معصومی خانقاه به خبرگزاری بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه هیئت مدیره صندوق توسعه بازار سرمایه، قرار است روی ۲۰ نماد، اوراق اختیار خرید و اختیار فروش منتشر کرده و فعال باشیم که شامل نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» از گروه بانکی؛ «خساپا»، «خودرو»، «خگستر» و «خبهمن» از گروه خودرویی؛ «شتران»، «شپنا» و «شبندر» از گروه فرآورده‌های نفتی؛ «بورس»، «فرابورس» و «کالا» (فراکاب‌ها) از گروه نهادهای مالی واسط؛ «فولاد»، «فملی»، «ذوب» و «ومعادن» از گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی؛ و همچنین نمادهای «شستا»، «فارس» و «حکشتی» از هلدینگ‌های بزرگ حاضر در بازار، می‌شود.

 

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه گفته: البته صندوق توسعه قبل از این در گروه خودرویی، روی نمادهای "خساپا" و "خودرو" اوراق اختیار خرید منتشر کرده بود و در هر دو سمت خرید و فروش این اوراق حضور داشت، اما فعالیت این دوره شامل انتشار اوراق اختیار خرید و اختیار فروش و فعالیت در هر دو سمت خواهد بود. حجم این اوراق نیز در حدی خواهد بود که هم بازار تا حد معقولی اشباع گردد و از آن استقبال کند و هم نوسان سهم‌ها کنترل شود.

معصومی خانقاه در رابطه با منابع لازم جهت اجرای این طرح اظهار کرد: جهت اجرای این طرح و انتشار اوراق اختیار خرید و فروش روی نمادهای ذکر شده، در صورت نیاز دارایی‌های صندوق توسعه بازار سرمایه نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توثیق خواهد شد و اگر نیاز به منابع نقدی باشد، وجوه نقد از محل منابع نقدی که در اختیار صندوق است تامین خواهد شد. همچنین در صورت نیاز از محل منابع نقدی حاصل از فروش اوراق اختیار خرید و فروش استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که مدیریت وجه و مدیریت دارایی در صندوق توسعه با بررسی‌های لازم انجام می شود و تلاش بر این است که ریسکی از این بابت متوجه صندوق توسعه و بازار نشود.

این مقام مسئول در مورد زمان انتشار این اوراق گفت: تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری، مجوزهای لازم جهت انتشار و عرضه اوراق اختیار خرید و اختیار فروش از شرکت بورس یا شرکت فرابورس و نیز سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ گردد. قبل از انتشار و عرضه این اوراق حتما اطلاع‌رسانی رسمی صورت خواهد گرفت. امیدواریم انتشار این اوراق به افزایش عمق بازار سرمایه و همچنین کاهش ریسک سرمایه‌گذاران کمک کند.