بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 9 بهمن 1401 / تأثیر منفی نمادهای بانکی بر شاخص کل

17:08 - 1401/11/08
اکوایران: شاخص بورس تهران در ادامه روند ریزشی چند روز گذشته خود، روز جاری را نیز با نزول به پایان برد. شاخص بورس تهران با افت حدود 11 هزار و 800 واحدی به محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی رسید و متوقف شد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات امروز شاخص بورس تهران، ارزش معاملات به حوالی 6 هزار و 364 میلیارد تومانی رسید و ارزش بازار بورس تهران نیز در محدوده 5 هزار و 888 همتی کار را تمام کرد. نمادهای تأثیرگذار منفی بازار امروز نماد بانک ملت ، بانک تجارت و نماد بانک پاسارگارد بودند همین طور نماد های میدکو ، حکشتی ، فخوز و کگل دیگر نماد هایی بودند که روی شاخص امروز بورس تهران تاثیر منفی گذاشتند.

 

به گفته فعالان بازار سرمایه بازار امروز را به نوعی گروه بانکی منفی کرد و با فشار عرضه این نمادها شاخص تا محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی افت را تجربه کرد.

خبرهای روز 

مدیرعامل سایپا اعلام کرد که 50 دستگاه پی ۹۰، تولید شده است و نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس خودرو رونمایی خواهد شد.

همچنین معاون گروه سایپا خبر داد که  گروه سایپا در 4 بهمن ماه رکورد کل تولید سال 1400 را شکسته است. مسعود پروین اعلام کرد: سایپا با وجود خروج 3 محصول پرتیراژ تیبا، تیبا2 و ساینا از سبد محصولات، توانست در 4 بهمن ماه سال جاری با تولید 398 هزار و  111 دستگاه خودرو از کل تولید سال 1400 گروه سایپا با تولید 397 هزار و  80 دستگاه  عبور کند.علاوه بر این گروه خودروسازی سایپا در 6 آذرماه سال جاری توانسته با تولید 20 هزار و  869 دستگاه شاهین، از رکورد تولید این محصول استراتژیک نیز عبور کند.

از سوی دیگر ایران‌خودرو هم اعلام کرده است که دنا پلاس فروخته شده در بورس‌کالا، ۵۰ روز زودتر از موعد در حال تحویل است. روابط عمومی شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده که ۵ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی عرضه شده در بورس کالا که قرار بود ۲۷ اسفند ماه به دست خریداران برسد، ۵۰ روز زودتر از موعد تحویل درج شده در اطلاعیه عرضه، در حال تحویل به خریداران است.

اما در ادامه خبرهای خودرویی باید گفت که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده که اطلاعات ۴۰۰ هزار خودروی لوکس برای دریافت مالیات شناسایی شده است و سازمان امور مالیاتی مشغول محاسبه مالیات آن‌ها است. وی گفته سعی می‌کنیم تا مدت زمان یک الی ۱۰ روز آینده این مالیات‌ها را بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالک این خودرو‌ها برسانیم و به نوعی مطالبه مالیات کنیم.

تحلیل تکنیکال شاخص بورس تهران

با نگاهی به نقشه بازار امروز می‌بینیم که اگر نماد بانک دی را از گروه بانکی حذف کنیم اوضاع بانکی‌ها منفی‌تر از سایر نمادها بود و این را از تأثیرگذاری منفی تعدادی از نمادهای بزرگ این گروه بر روی شاخص بورس تهران می توان دریافت.

اما در مقابل اوضاع و احوال گروه فرآورده‌های نفتی با وجود اینکه در صفر تابلو به سر می‌بردند نسبت به سایر گروه‌های دیگر خیلی بهتر عمل کردند. در گروه آهن و فولاد فنوال و فنت به همراه نماد هرمز و نماد فماک که خود شرایط خاصی را دارد از سایر هم گروهی‌هایش بهتر بودند.

از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران با تکمیل احتمالی الگوی هارمونیک استاندارد خود (الگوی AB=CD) به دنبال رسیدن به اهداف اصلاحی این الگو است و در اولین قدم به سطح 23 درصدی فیبوناچی موج قبلی خود رسید که با محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی همخوانی دارد.

در صورتی که شاخص بورس تهران این سطح را نیز از دست بدهد با افت بیشتری همراه خواهد شد و به  سطح 38 درصدی موج قبلی خود خواهد رسید که همان خط میانی کانال صعودی است.

اما اگر رویه بازار برای روز آتی تغییر کند این الگوی هارمونیک ایجاد شده در بازار می‌تواند به اهداف بالاتری دست پیدا کند و سطوح بالاتری از شاخص بورس تهران را تجربه کند. 

اما شاخص هم وزن هم در رسیدن به مقاومت 540 هزار واحدی ایجاد شده در مرداد ماه سال 1399 با ناکامی همراه شد و در مسیر نزولی ایجاد شده این چند روزه در بازار سرمایه باز هم به رقم 500 هزار واحدی رسید. تا با رشد 48 درصدی از اول آبان ماه تا روز های جاری به یک روند اصلاحی قدم بگذارد.

 

پیش بینی بورس فردا 9 بهمن 1401 / تأثیر منفی نمادهای بانکی بر شاخص کل5