ریزش بزرگان بازار در معاملات شنبه بورس تهران

15:41 - 1401/10/24
اکوایران: در روز شنبه شاخص‌ کل بورس تهران ریزش کرد در حالی که اغلب نمادهای بازار سبزپوش بودند.

به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم وزن بورس نزولی شد، اما در نیمه دوم معاملات شاخص‌ها صعودی شدند. در پایان شاخص کل قرمزپوش ماند و عدد شاخص هم وزن سبزرنگ شد.

 

امروز شاخص کل نسبت به روز چهار‌شنبه 8 هزار و 366 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 643 هزار و 721 واحد رسید. 

شاخص کل هم وزن 700 واحد نسبت به روز چهار‌شنبه بالاتر ایستاد و در رقم 504 هزار و 905 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 88 واحد تنزل کرد و به رقم 20 هزار و 944 واحد رسید.

ریزش بزرگان بازار در معاملات شنبه بورس تهران0

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 425 نماد رشد قیمت داشتند و 224 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 65 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز کاری متوالی منفی بود و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای خگستر، شستا، ورنا و خبهمن بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به فزر اختصاص داشت و از آن نمادهای غدیس، وپست، درازک و وپاسار بیشترین ورود پول را داشتند.  

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فولاد، فارس و شپدیس بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فملی، میدکو و وبانک بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.  

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، زاگرس و آریا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای دی، خدیزل و پخش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شتران در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه، 146 نماد صف خرید داشتند و 22 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 26 درصدی به 367 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 15 درصد کاهش یافت و 286 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 17 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران) و کویر (شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر نماد وتوس در پایان معاملات بیشترین صف فروش را داشت. پس از سهام وتوس، نمادهای وطوبی، فماک، غنیلی و خمحور در رتبه‌های بعدی بودند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 563 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 637 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 29 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 457 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 300 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و کرمان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد دی و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد یک میلیارد و 158 میلیون و 981 هزار و 714 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبملت و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

ریزش بزرگان بازار در معاملات شنبه بورس تهران8