​​​​​​​ تابلوخوانی چیست؟ آموزش تابلوخوانی

08:30 - 1401/10/20
تابلو خوانی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در تابلوی یک سهم و در تعریفی دقیقتر به معنای تجزیه و تحلیل سایت tsetmc است.

تابلوخوانی نیز یکی از روش های تحلیل سهام در بازار سرمایه محسوب می شود که عمر آن در کشور به حدود 10 سال می‌رسد. در تابلوخوانی اطلاعاتی همچون میزان خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی، حجم معاملات، نسبت‌های EPS وP/E، قدرت خریدار و فروشنده و پرداخت و روند آتی قیمت سهم بررسی شده و روند آتی قیمت آن پیش‌بینی می‌شود.

اهمیت تابلوخوانی در بورس

قیمت یک سهام از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد. فارغ از عوامل بنیادی و بلند مدت یک سهم لازم است فاکتورهایی همچون قیمت و صف خرید و فروش، درصد حضور افراد حقیقی و حقوقی، میزان تحولات آن در یک بازه زمانی مشخص و تغییراتی که در طول یک روزِ بازار دارد توجه کرد.

روش تابلوخوانی یکی از روش های مهم تحلیلی است که سرمایه گذار با کمک آن می تواند روند کوتاه مدت بازار را درک کرده و با اطلاعات بیشتر و دقیق تری اقدام به سرمایه گذاری کند.

​​​​​​​ تابلوخوانی چیست؟ آموزش تابلوخوانی0

روش های تحلیلی سهام کدامند؟

تابلوخوانی در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سه روش مهم تحلیلی در بازار سرمایه به شمار می روند که هر کدام از یک زوایه به تحلیل سهام شرکت ها نگاه کرده و دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه هر کدام را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

تابلوخوانی: به تجزیه و تحلیل داده های وبسایت TSETMC می پردازد. در این وبسایت اطلاعات و ابزارهای متنوع و مهمی وجود دارد که در صورت آشنایی با آن‌ها می‌توانید تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرید. زمانی که صف های فروش به سرعت در حال جمع آوری هستند و فرصت تصمیم گیری کوتاه، تابلوخوانی است که به کمک معامله گر می آید. چرا که تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به زمان بیشتری نیاز دارند.

تحلیل بنیادی: صورت های مالی شرکت ها را تجزیه و تحلیل می کند تا بتواند ارزش ذاتی و واقعی سهام را به دست آورد؛ بدین ترتیب قادر است با مقایسه قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به سرمایه گذاری کند.

تحلیل تکنیکال: به بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات یک نماد می پردازد و با اتکا به این داده ها، روند آتی قیمت سهام را پیش بینی می کند. تئوری پشت اعتبار تحلیل تکنیکال این است که اقدامات جمعی مانند خرید و فروش همه شرکت‌کنندگان در بازار، به طور دقیق همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار معامله شده را منعکس می کند.

اصطلاحات رایج در تابلوخوانی

با کمک تابلوخوانی می توان اطلاعات ارزشمندی به دست آورد. برای به دست آوردن این اطلاعات لازم است با اصطلاحات رایج و معمول تابلوخوانی آشنا باشید. در ادامه مهترین این عبارات را توضیح می دهیم:

صف خرید و فروش: قیمت سهام بورسی معمولا نوسانی از منفی 5 تا مثبت 5 درصد دارد. حال اگر تعداد خریداران در سقف قیمتی (یعنی همان مثبت 5 درصد)، بیشتر از فروشندگان باشد چون تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر است صفی در این قیمت ایجاد شده که به آن صف خرید می گویند.

صف فروش نیز عکس این حالت است؛ یعنی در کف قیمتی (منفی 5 درصد) تعداد خریداران اندک و تعداد فروشندگان بالاست که صفی از فروشندگان را تشکیل می‌دهد که به آن صف فروش می‌گویند.

قیمت پایانی: نشان‌دهنده میانگین موزون قیمت معاملات یک سهم است که با توجه به حجم مبنا و حجم معاملات سهم و همچنین قیمت پایانی روز قبل، محاسبه می‌شود. حجم مبنا نیز حداقل تعداد سهمی است که باید طی یک جلسه معاملاتی معامله شود تا قیمت پایانی سهم در آن روز؛ برابر میانگین موزون قیمت کل معاملات آن روز شود.

EPS: این اصطلاح در تابلوخوانی برابر با میزان سودی است که در هر شرکت به ازای هر سهم به‌ دست می‌آید.

سهام شناور: آن بخش از سهام یک شرکت که امکان خرید و فروش آن در بازار معاملات خرد وجود دارد را سهام شناور می گویند. این اصطلاح بخشی از سهام عام هر شرکت را در بر می‌گیرد که معمولا سهام‌داران در هر زمان برای عرضه آن آماده‌اند.

DPS: این اصطلاح درصدی از EPS را شامل می‌شود که بین سهام‌داران تقسیم می‌شود.

قدرت خریدار و فروشنده: نشان‌دهنده میانگین تعداد سهمی است که هر کد حقیقی یا حقوقی در طول یک روز به ترتیب خریده یا فروخته است. فرض کنید در یک روز 100 هزار سهم توسط 200 کد حقیقی به فروش و توسط 100 کد حقیقی خریدار شود؛ در این صورت قدرت فروشنده برابر ۵۰۰ و قدرت خریدار برابر ۱۰۰۰ خواهد بود.

پول هوشمند: منظور از پول هوشمند، پولی است که در اختیار سهامداران عمده بازار قرار دارد. اولین نشانه ورود پول هوشمند به نماد، افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه نسبت به میانگین حجم معاملات ماهانه است.

رنج کشیدن: حرکت دادن عمدی قیمت یک نماد در جهت قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر، رنج کشیدن نامیده می‌شود. رنج کشیدن معمولا توسط سهامداران نسبتا بزرگ، بازیگر سهم یا افراد با نقدینگی بالا انجام می‌شود.

کد به کد کردن: گاهی اوقات در تابلوی بورس میبینیم که حجم زیاد و نامتعارفی از یک نماد میان چند کد معاملاتی جا‌به‌جا می‌شود. به این اتفاق اصطلاحاً کد به کد می‌گویند.

فیلترنویسی و تابلوخوانی

فیلترنویسی یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تابلوخوانی است. با استفاده از فیلترنویسی می توانید لیست نمادهای بورسی را بر اساس حجم معاملاتی در یک بازه زمانی خاص دسته بندی کرد. همچنین می توان لیست سهامی را به دست آورد که بیشترین میزان خرید حقوقی را داشته‌اند.

بنابراین فیلترنوسی تکنیکی است که شامل رشته کدهای از پیش ساخته شده است که با کمک آن به راحتی از بین تمام سهام مندرج در بورس، بهترین سهام را از طریق روش تابلوخوانی و رفتار حقیقی و حقوقی در سایت tsetmc می توان پیدا و تجزیه و تحلیل کرد. این‌ فیلترها اطلاعات پالایش شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن، می‌توانید بهتر در خصوص خرید و فروش سهم مورد نظرتان تصمیم‌گیری کنید.

سخن پایانی

تابلوخوانی روشی برای تجزیه و تحلیل سهام بورسی بوده و لازم است که تحلیلگران و معامله گران فعال در بازار سرمایه به آن مجهز باشند. زمانی که نمی توانیم از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده کنیم، تابلو خوانی به کمک ما می آید. تابلو خوانی با کمک تجزیه و تحلیل سایت tsetmc انجام می شود و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار می‌دهد.