بررسی عملکرد مالی و سودآوری شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران؛

تحلیل بنیادی سهام ختراک / تأثیر تغییر نرخ فروش محصولات، بر سود و زیان ختراک

12:09 - 1401/09/06
اکوایران: شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران در سال جاری از نرخ های فروش خوبی بهره مند بوده است. این مجموعه با تولید و فروش بیشتر محصولاتش در سال جاری به شکل مناسبی از نرخ های فروش رشد یافته محصولاتش استفاده کرده و توانسته است در هفت ماهه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه در سال قبل 79 درصد بیستر فروش کند. این افزایش فروش باعث شده تا صورت های مالی شش ماهه ختراک در سال جاری رشد 194 درصدی را در سود خالص خود نمایان کند.

به گزارش اکوایران، شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران که با نماد ختراک در بازار دوم بورس تهران شناخته می شود، در ماه اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرد. این شرکت در تابسان سال جاری طی اعلامیه‌های افشای اطلاعات در سامانه کدال از تغییرات نرخ فروش محصولاتش با دو شرکت طرف معامله خود خبر داد. این تغییرات نرخ فروش باعث شد تا فروش این مجموعه در تابستان رشد بخصوصی را تجربه کند و سودآوری این شرکت نیز افزایش یابد. در سال 1311 شرکت ریخته گری به عنوان یک شرکت مستقل تأسیس و شروع به فعالیت نموده است. این شرکت دارای چهار خط قالبگیری تمام اتوماتیک برای تولید انواع قطعات چدنی درسایزهای کوچک، متوسط و بزرگ بوده و دارای یک خط ریخته گری به روش لاست فوم می باشد. کارگاه ریخته گری شرکت تراکتورسازی ارومیه نیز به این شرکت واگذار گردیده که دارای یک خط قالب‌گیری اتوماتیک و تجهیزات مربوطه می باشد. این شرکت، سال 1377 در بورس اوراق بهادار تهران درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 25 مهر همان سال مورد معامله قرار گرفته است. در جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران صورت‌های مالی تصویب و سود قابل تقسیم هر سهم ۵۰ تومان مصوب شد.

 

فروش ماهانه ختراک از ابتدای سال 1400

شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران در سال جاری توانسته است فروش ماهانه خود را ارتقا بدهد. این شرکت در سال قبل متوسط فروش ماهانه 109 میلیارد تومانی داشت اما در سال جاری با گذشت 7 ماه توانسته است متوسط فروش ماهانه ختراک را به 175 میلیارد تومان در ماه برساند.

تحلیل بنیادی سهام ختراک / تأثیر تغییر نرخ فروش محصولات، بر سود و زیان ختراک4

 در تابستان امسال این مجموعه با شفاف سازی در خصوص تغییرات نرخ فروش محصولاتش اعلام کرده است که فروش ختراک به دو شرکت تامین قطعات تراکتور سازی ایران و موتور سازان تراکتور سازی ایران با افزایش 27 درصدی نرخ فروش به وسیله توافق هر دو شرکت انجام خواهد گرفت. این تغییر نرخ در فروش ماهانه ختراک نیز نمایان شد و این شرکت در تابستان سال جاری فروش ماهانه خود را از مرز 180 میلیارد تومان در ماه فراتر برد. فروش هفت ماه طی شده از سال جاری برای این مجتمع تولیدی هزار و 224 میلیارد تومان بوده که با رشد 79 درصدی به نسبت فروش هفت ماهه ابتدایی سال قبل به ثبت رسیده است. فروش شهریور و مهر ماه سال جاری نیز با 227 میلیارد تومان و 206 میلیارد تومان، بیشترین فروش ماهانه این شرکت در سال های اخیر بوده است. مرداد و شهریور ماه نیز با افزایش 94 درصدی به نسبت ماه مشابه در سال قبل، بیشترین افزایش فروش را داشتند.

عملکرد مالی شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در صورت های مالی شش ماهه خود نشان داده است که این مجموعه در سال جاری با افزایش سودآوری قابل توجهی فعالیت می کند. ختراک در شش ماهه سال جاری توانسته است هزار و 53 میلیارد تومان فروش داشته باشد که 79 درصد به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل افزایش یافته است. از طرفی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این مجموعه تنها 65 درصد افزایش داشت و به 811 میلیارد تومان رسید که باعث رشد حاشیه سود ناخالص این شرکت از 16.6 درصد شش ماهه 1400 به 23 درصد در شش ماهه سال جاری شد.

تحلیل بنیادی سهام ختراک / تأثیر تغییر نرخ فروش محصولات، بر سود و زیان ختراک9

سود ناخالص ختراک در نیمه سال جاری 242 میلیارد تومان است که به نسبت 97 میلیارد تومان سود تاخالص شش ماه سال قبل 149 درصد افزایش یافته است. هزینه های عملیاتی این شرکت به نسبت سال قبل 43 درصد افزایش یافته و سایر درآمد های غیر عملیاتی این شرکت با کاهش 32 درصدی همراه است. از طرفی هزینه های مالی ختراک کاهش 41 درصدی داشته که باعث افزایش حاشیه سود خالص ختراک شده است. این شرکت در شش ماهه سال جاری با افزایش 194 درصدی سودخالص خود توانسته است 156 میلیارد تومان را به عنوان سودخالص شش ماهه امسال در نظر گیرد در حالی که در شش ماهه ابتدایی سال قبل تنها 53 میلیارد تومان سودخالص داشته است. ختراک در اعلامیه شفاف سازی صورت های مالی شش ماهه خود این تغییرات سود عملیاتی را بابت رشد 19.3 درصدی تناژ فروش و افزایش 50 درصدی نرخ فروش محصولاتش به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل اعلام کرده است. رشد سودآوری شرکت ریخته گری و تراکتور سازی ایران در تابستان امسال ناشی از افزایش نرخ فروش و در نهایت افزایش درآمد های عملیاتی این مجموعه بوده است. فروش فصلی ختراک در فصل های اخیر به صورت پله کانی افزایش یافته اما نوساناتی حاشیه سود خالص این شرکت برای ختراک سودهای خالص فصلی متفاوتی را به ارمغان آورده است.

تحلیل بنیادی سهام ختراک / تأثیر تغییر نرخ فروش محصولات، بر سود و زیان ختراک5

این شرکت در تابستان و زمستان سال‌های اخیر، حاشیه سود خالص بالاتری را به نسبت بهار و پاییز های گذشته تجربه کرده و باعث شده تا سودآوری ختراک معمولا در فصل دوم و چهارم سال بیشتر باشد. این روند در تابستان سال جاری از جهت افزایش درآمد ها و حاشیه سود به شدت اوج گرفته که در نمودار سودآوری فصلی این شرکت می توانید آن را مشاهده کنید. ختراک در میان شرکت های صنعت خودرویی بورس تهران با صورت های مالی شش ماهه خود شرایط مناسبی را پیداکرده و اسم این نماد در میان نمادهای سیگنال شده از این صنعت دیده می شود.