مهلت یک هفته‌ای بیمه سبد سهام / خرید سهام‌یار چگونه است؟

11:25 - 1401/08/23
پس از اعلام بسته حمایتی 10 بندی بورس تهران برای فعالان بازار، قرار شد تا در هفته چهارم آبان ماه اوراق بیمه سبد سهام که به سهام یار معروف است، با نماد «اختیارف ت سهام یار» عرضه شود. قیمت این اوراق یک ریال است و برای خرید آن تا آخر هفته فرصت باقی است.

به گزارش اکوایران، اوراق بیمه سبد سهام که یکی از بند های بسته حمایتی بورس تهران است در این هفته عرضه شد. بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که به گفته مسؤولین سازمان بورس ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد. سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود. خرید این اوراق به صورت آنلاین و حضوری از طریق کلیه کارگزاری‌ها و شعب‌ آن ها از روز ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱ تا شنبه آینده یعنی ۲۸ آبان ماه قابل انجام است. این مهلت قانونی ۶ روزه تمدید نخواهد شد و اگر قصد خرید دارید بهتر است عجله کنید.

 

در زمان خرید، سهامداران با جستجو کردن نماد اختیارف ت سهام یار، قیمت را یک ریال درج می‌کنند و گزینه خرید را می‌زنند و خرید انجام می‌شود و سبد سهام دارندگان پرتفوی زیر صد میلیون تومان بیمه می‌شود. اگر فردی که در چهارم آبان ماه پرتفوی بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد و این نماد را خریداری کند مشمول این بیمه سبد سهام نخواهد شد. عرضه کننده این اوراق صندوق تثبیت بازار سرمایه است و به تعداد 10 میلیون برگه و فقط برای اشخاص حقیقی عرضه می شود. سررسید این اوراق 3 آبان 1402 می باشد و معاملات ثانویه‌ای برای این اوراق وجود نخواهد داشت. شرط معتبر بودن اوراق سهام یار در سررسید نگهداری و عدم فروش سهام موجود در سبد پایه تا سررسید است. تعداد دارایی موجود از هر نماد در سبد پایه نیز ملاک محاسبات طی دوره است. در واقع در هر روز باید تعداد سهام موجود در پرتفوی شخص، بزرگتر مساوی تعداد سهام موجود در سبد پایه وی باشد و حق تقدم و سهام جایزه ثبت نشده نیز در محاسبات منظور نمی‌شود.