نقشه بازار سهام در روز یکشنبه؛

بازگشت شاخص بورس به ایستگاه 1400

17:35 - 1401/08/01
اکوایران: امروز شاخص بورس به کانال پائین‌تر سقوط کرد، جایی که آخرین بار در اسفند 1400، شاخص در این محدوده قرار داشت.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه یکم آبان ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 9 هزار و 280 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 299 هزار و 679 واحد رسید. آخرین بار در اسفند 1400، شاخص در این محدوده قرار داشت. 

 

شاخص هم وزن بورس با افت هزار و 105 واحدی در سطح 377 هزار و 889 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 68 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 786 واحد قرار گرفت.  

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای شانزدهمین روز متوالی منفی شد و 210 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بازگشت شاخص بورس به ایستگاه 140012

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «شیراز» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «مارون» و «شراز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «کزغال» و «دتوزیع» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و خگستر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کمرجان و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 768 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 862 میلیارد تومان بود که 77 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 303 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات یکشنبه 60 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 20 درصدی به 183 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 46 درصد افزایش یافت و 123 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 33 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 98 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد گدنا تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از گدنا، نمادهای فخوز، کمرجان، آسیاتک و بهپاک صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بازگشت شاخص بورس به ایستگاه 140018