ریزش‌ها و رویش‌های بورس تهران؛

کارنامه جذب سرمایه بورس در نیمه اول سال / دو روند متفاوت در بازار سهام

11:24 - 1401/07/18
اکوایران: در نیمه اول سال جاری همراه با خروج سرمایه حقیقی، کدهای معاملاتی جدید وارد بازار سهام شده است.

در شش ماه ابتدایی سال بورس تهران دو روند متفاوت داشت. در دو ماه ابتدایی و در ادامه روند صعودی که از بهمن آغاز شده بود بورس رو به بالا حرکت کرد و تا کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بالا رفت. اما از خرداد ماه روند بورس نزولی شد. بازدهی بورس در 4 ماه بعدی منفی بود که با خروج پول حقیقی همراه شد. 

 

خروج سهامداران حقیقی

در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع 24 هزار و 123 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده است. به طور میانگین روزانه 202 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام کوچ کرده است. 

میانگین خروج پول در فصل تابستان نرخ بیشتری داشته است. در سه ماهه دوم سال، به طور میانگین روزانه 237 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شده است. 

کدهای معاملاتی جدید

داده‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی نشان می‌دهد که در پایان شش ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبت نام در سامانه سجام با رشد ۱۱۰ درصد مواجه شد.

سمات اعلام کرده که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۲۵۲ سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در مقایسه با دوره ۶ ماهه سال قبل که ۸۶۶ هزار و ۹۳۴ سهامدار در این سامانه ثبت نام کرده بودند، شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی هستیم.

افزایش ۲۳ درصدی احراز هویت

سمات گفته که در شش ماه نخست امسال، یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۸۴ احزار هویت توسط سرمایه گذاران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به ثبت رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که یک میلیون و ۶۰ هزار و ۹۲۸ احزار هویت صورت گرفته بود با بیش از ۲۴۶ هزار افزایش در تعداد سهامداران، رشد ۲۳ درصدی را رقم زده است.


همچنین بخوانید؛ 

ورود سهامداران جدید به بورس / احراز هویت 149 هزار سهامدار در سجام